بیگ بنگ/ مریخ‌نورد “کنجکاوی” ناسا سلفی جدیدی در سیاره سرخ ثبت کرد. این منطقه از سیاره سرخ به یاد فسیل‌شناس مشهور انگلیسی قرن نوزدهم به نام «مری آنینگ» نامگذاری شده است.
‌‌
این مریخ نورد از ماه جولای گذشته تاکنون در این محل حضور داشته و با کندن حفره‌هایی، موفق به سه نمونه‌برداری شده تا آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، محققان تصور می‌کنند که این منطقه در مریخ، میزبان حیات باستانی بوده است.
‌‌
این عکس سلفی که از ۵۹ عکس تشکیل شده، توسط متخصصان تصویربرداری با هم ادغام شده است و در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ یعنی ۲ هزار و ۹۲۲امین روز مریخی حضور “کنجکاوی” در مریخ گرفته شده است.
‌‌
این مریخ‌نورد در سال گذشته منطقه‌ای از “کوه شارپ” در سیاره سرخ را کاوش کرده که احتمالاً میلیاردها سال پیش دارای دریاچه‌ها و جویبارهایی بوده است. دانشمندان گمان می‌کنند به همین دلیل است که غلظت بالایی از مواد معدنی رس و مولکول‌های آلی در این مناطق کشف شده است.
‌‌
حدود ۴ میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره‌ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه‌های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاها و دریاچه های کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه زخیمی از اتمسفر (جو) سیاره را پوشانده و آنرا گرم نگه می داشت.

اما وقتی مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را از دست داد به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد. بدون این سپر محافظ، این سیاره در معض تابش خورشیدی قرار گرفت و در نهایت توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش را نداشت.