دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

محو شدن ترسناک ستاره‌ها در آسمان شب!

محو شدن ترسناک ستاره‌ها در آسمان شب!

یکی از زیبایی‌های این دنیا تماشای آسمان پر ستاره شب است. هرچند که به‌گفته کارشناسان تا ۲۰ سال دیگر انسان‌ها نمی‌توانند هیچ ستاره‌ ای را در آسمان ببینند.

نسل‌های پیشین در هر نقطه از زمین که بودند می‌توانستند آسمانی درخشان و مملو از ستاره را مشاهده کنند. هرچند که سال به‌ سال تعداد ستاره‌ های قابل مشاهده کمتر شدند. کافیست موقعیت را با زمانی که بچه بودید، مقایسه کنید. مشکل به‌پدیده‌ای به‌نام آلودگی نوری مربوط می‌شود که هر سال ۱۰ درصد بدتر می‌شود. این روزها شهرها در حال بزرگ و مدرن‌شدن هستند و یکی از خواسته‌های همیشگی شهروندان روشنایی مناسب است. از طرفی زیست شبانه بسیار فراگیر شده است.

همین موضوع باعث آلودگی نوری شده است. در سال ۲۰۱۶ گروهی از اخترشناسان آلمانی گزارش کردند که تقریبا یک‌سوم جمعیت کره زمین دیگر نمی‌توانند کهکشان راه شیری را ببینند. اگر کودکی در محل زندگی خود می‌تواند ۲۵۰ ستاره را در شب ببیند، تا سن ۱۸ سالگی این میزان به تنها ۱۰۰ عدد کاهش خواهد یافت.

عامل دیگر آلودگی نوری و ناپدید شدن ستاره ها در آسمان شب شخص ایلان ماسک است. ماسک با پروژه استارلینک موفق ظاهر شد و توانست بسیاری از کاربران را به اینترنت ماهواره‌ای علاقه‌مند کند. هرچند که برای راه‌اندازی این نوع اینترنت تعداد زیادی ماهواره روانه مدار زمین شدند و قرار است در آینده نزدیک هزاران ماهواره دیگر نیز ارسال شوند.

حضور این ماهواره‌ها باعث انعکاس نور می‌شود و اخترشناسان را در رصد ستاره‌ها دچار مشکل می‌کند. حتی این ماهواره‌ها در توانایی رصدخانه‌های قدرتمند نیز تاثیر گذاشته‌اند و حالا باید زمان بیشتری صرف به‌دست آوردن اطلاعات مربوطه شود. در برخی موارد ستاره‌های بسیار دور و کم‌نور هم به‌سختی دیده می‌شوند. اما راه‌حل مشکل ناپدید شدن ستاره ها از آسمان شب چیست؟

محو شدن ترسناک ستاره‌ها از آسمان شب!

در بحث شهرها می‌توان با قاب‌های خاصی نور چراغ‌های عمومی را به‌سمت پایین هدایت کرد و از میزان روشنایی آنها کاست. همچنین می‌توان به‌جای رنگ‌های سفید و آبی به‌سمت رنگ‌های دیگر همچون نارنجی و قرمز رفت. این تغییرات می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی روی مشکل آلودگی نوری داشته باشند. از طرفی برخی کارشناسان بر این باورند که نورهای مایل به قرمز برای بدن انسان نیز مفید هستند.

آنها می‌توانند مکانیزم‌هایی خاصی را فعال کنند که به کاهش سطح قند خون و تولید ملاتونین منجر می‌شوند. این موضوع می‌تواند در حل مشکل چاقی تاثیر مثبتی بگذارد. برای دیگر عامل آلودگی نوری نیز اقداماتی صورت گرفته است. خوشبختانه تلاش‌های گسترده اخترشناسان و علاقه‌مندان به‌ محیط‌زیست سبب شده ایلان ماسک قول بازطراحی ماهواره‌های اسپیس ایکس را برای کاهش مشکل آلودگی نوری بدهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *