دیجیزا/ پژوهشگران دانشگاه میسوری ایالات متحده امریکا با کمک باکتری های ۵۰ ساله، راهی جدید برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن در از بین بردن سلول های سرطانی پیدا کرده اند. این روش می تواند انقلابی بزرگ در درمان سرطان ایجاد کند.
سرطان دومین علت اصلی مرگ و میر در سطح جهانی محسوب می شود و تاکنون هیچ روش درمانی موثر و مناسبی برای درمان قطعی همه گونه های آن به دست نیامده است. سرطان گروهی از بیماری ها را در بر می گیرد که در آن بدن با رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی رو به رو می شود. طی سال های متمادی دانشمندان سعی کرده اند از سیستم ایمنی بدن ما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده کنند.

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن ما موجودات خارجی را در بدن شناسایی و از بین می برد. اما سلول های سرطانی توانایی فرار از تشخیص سیستم ایمنی بدن را داشته و می توانند تشکیل تومور دهند. یک محقق دانشگاه میسوری راهی جدید برای کمک به سیستم ایمنی بدن در عبور از این فریب و شناسایی سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن و از بین بردن آنها را پیدا کرده است.

ایوز چابو (Yves Chabu)، استادیار بخش علوم بیولوژیکی دانشگاه میسوری در این رابطه چنین توضیح می دهد: سلول های طبیعی قادرند سیگنال مولکولی «من را نخور» را به سلول های سیستم ایمنی نشان دهند تا این سیستم آنها را به عنوان بافت های طبیعی تشخیص داده و از تخریب آنها جلوگیری کنند. اما برخی از سلول های سرطانی نیز توانایی تقلید از سلول های طبیعی و تولید این سیگنال «من را نخور» را داشته تا از نابودی به دست سلول های سیستم ایمنی بدن رهایی یابند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص این سلول های سرطانی به عنوان یک بافت معیوب نبوده و آن را رها کرده و از نابود کردن آنها خودداری می کند. 

داروهای ایمونوتراپی اساساً سیگنال «من را نخور» را مسدود کرده و به سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد تا سلول های سرطانی را از بین ببرد.
با این حال، این درمان ها ممکن است در برخی از انواع سرطان مانند سرطان پروستات که بسیار سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، موثر نباشد به این معنا که سلول های سرطانی همچنان می توانند بر سیستم ایمنی بدن غلبه کنند. 

این گروه از پژوهشگران راه حل این مشکل را با کمک سویه باکتری های بیش از ۵۰ ساله باز کرده است. به گفته چابو، این باکتری ها از نظر ژنتیکی قابل انعطاف بوده و می توانند برای غلبه بر محدودیت های درمانی خاص بیمار اصلاح ژنتیکی شوند.
در حقیقت، دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان و پژوهشگران دانشگاه میسوری پیش از این، یک سویه سالمونلا از نظر ژنتیکی متمایز و غیرسمی ایجاد کرده بودند که CRC2631 نامیده شده و سلول های سرطانی را انتخاب و از بین می برد. این ماده از سویه سالمونلا حاصل شده بود که بیش از نیم قرن در دماییی برابر با دمای اتاق ذخیره شده بود.

در حال حاضر، چابو و سایر دانشمندان در حال استفاده بالقوه از CRC2631 برای آزاد سازی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان ها به ویژه سرطان پروستات هستند که سرکوب کننده شدید سیستم ایمنی است. چابو اعلام کرد که CRC2631  ترجیحاً سلول های سرطانی را استعمار می کند، بنابراین اثر آن عمدتا در تومور قرار دارد. در ضمن می توان ازCRC2631  برای طراحی و ارائه درمان های متناسب با هر بیمار استفاده کرد.