دیجیزا/ نظرسنجی رسمی مایکروسافت، نظر کاربران ایکس باکس سری ایکس و اس را درباره استفاده از قابلیت‌های کنترلر دوال سنس روی دسته‌های جدید خود پرسیده است.
   
مایکروسافت یک نظرسنجی جدید را درباره تجربه کاربران کنسول‌های جدید خود به راه انداخته که احتمالاً اخبار هیجان انگیزی را درباره برنامه‌های آینده این شرکت برای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به‌دنبال خواهد داشت. معمولاً در اینگونه نظرسنجی‌ها یک سری سؤالات رایج از اینکه مثلاً چه امتیازی را برای تجربه کاربری خود از این کنسول در نظر می‌گیرید از کاربران پرسیده می‌شود. اما در این پرسشنامه، چند سؤال خاص و جالب توجه وجود دارد که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند.

اول از همه درباره اینکه آیا ایکس باکس سری ایکس حس و حال یک نسل جدید را در شما به وجود آورده، سؤال شده است. این یکی از انتقاداتی است که کاربران هردو کنسول جدید مایکروسافت از زمان عرضه سری ایکس و سری اس به آن‌ها وارد کرده‌اند. اما در یکی از سؤالات جالب و غیرمنتظره این فهرست، از کاربران ایکس باکس درباره میزان اطلاع آن‌ها از ویژگی‌های کنترلرهای جدید پلی استیشن سؤال می‌شود. در ادامه از کاربران سؤال شده که آیا علاقه‌مند هستند تا کنترلرهای جدید ایکس باکس نیز چنین ویژگی‌هایی داشته باشند؟ ضمن اینکه از مخاطبان پرسیده شده کدامیک از ویژگی‌های دوال سنس را جذاب تر از سایر موارد می‌دانند.

کنترلر جدید Xbox Wireless Controller یک نسخه بهبودیافته از نسل قبلی گیم پدهای اختصاصی ایکس باکس است که مهم‌ترین ویژگی‌های جدید آن، تغییر کلیدهای جهت نمای D-Pad، جنس و بافت بدنه پلاستیکی دسته و تریگرهای پُشتی آن به همراه کلید اختصاصی Share است. کنترلر ایکس باکس سری ایکس و اس در نگاه اول کاملاً مشابه نسل قبلی خود به نظر می‌رسد؛ اما نمی‌توان گفت که مایکروسافت کنترلرهای جدید ایکس باکس را تغییر نداده است.

در سمت مقابل، کنترلرهای دوال سنس سونی برای کنسول پلی استیشن ۵ را داریم که در مقایسه با دوال شاک ۴ تقریباً متحول شده است. تریگرهای انطباقی این دسته می‌توانند براساس ویژگی‌های هریک از بازی‌هایی که روی این کنسول اجرا می‌شوند میزان مقاومت متفاوتی را دربرابر فشار وارده از خود نشان داده و به‌نوعی برخی از کارکردهای گیم‌پلی بازی را به‌صورت فیزیکی شبیه‌سازی کنند. مثلاً تجربه فشاردادن تریگرهای دوال سنس در زمان شلیک اسلحه یا فشار دادن پدال گاز یک خودرو تفاوت محسوسی دارد.

از دیگر ویژگی‌های این دسته، باید به قابلیت «بازخورد لمسی» اشاره کرد. این ویژگی به‌طور خلاصه لرزش به مراتب دقیق‌تر و ظریف‌تری را در شرایط مختلف ایجاد کرده و به غرق شدن در تجربه بازی کمک زیادی می‌کند. مثلاً بارش باران روی سر کاراکتر بازی به زیبایی و ظرافت خاصی به دستان کاربر القا شده و تجربه منحصربه‌فردی را به بازیکن منتقل می‌کند.
جذابیت و موفقیت ویژگی‌های به کار رفته در کنترلرهای دوال سنس موجب شده تا شماری از کاربران ایکس باکس تقاضای استفاده تکنولوژی و قابلیت‌های مشابهی را برای کنترلرهای کنسول جدید مایکروسافت داشته باشند. مخصوصاً در شرایطی که بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی از این قابلیت‌ها برای بازی‌های خود بهره می‌برند.

مایکروسافت علاوه‌براین از کاربران سؤال کرده که نظرشان را درباره رابط کاربری جدید کنسول اعلام کنند. رابط کاربری کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس واس در مقایسه با دوران ایکس باکس وان تغییرات متعددی را به خود دیده است؛ البته کلیت تجربه کاربری آن تقریباً یکسان بوده و به جز مضامین ظاهری، فقط در برخی قسمت‌ها یک سری اصلاحات صورت گرفته است. در سیستم‌های جدید مایکروسافت از تصاویر پس زمینه پویا نیز استفاده می‌شود که در کنسول‌های قبلی ایکس باکس ممکن نبود.

ما پیش از این هم شاهد استفاده مایکروسافت از ویژگی‌های موفق کنترلرهای شرکت رقیب بوده‌ایم. از جمله‌ی این موارد، می‌توان به اضافه شدن جک هدفون به کنترلر ایکس باکس وان و کلید Share در نسل جدید دسته‌های این شرکت اشاره کرد. این ویژگی‌ها بازخوردهای مثبتی را روی دوال شاک ۴ به‌دنبال داشته و درنهایت مایکروسافت را متقاعد کرد تا از آن‌ها روی دسته‌های خود استفاده کند.

البته سونی و نینتندو نیز سابقه چنین اقداماتی را دارند. کنترلرهای پلی استیشن ۴ برای اولین‌بار در تاریخ پلی استیشن از استیک‌های آنالوگ با طراحی مقعر استفاده کردند و می‌توان گفت این نینتندو بود که برای اولین‌بار در حوزه کنسول‌های بازی از یک ویژگی مشابه بازخورد لمسی در قالب تکنولوژی HD Rumble استفاده کرد. این ویژگی در کنترلرهای Joy-Con کنسول نینتندو سوییچ استفاده شده است.

بدون شک ویژگی‌هایی مانند تریگرهای انطباقی و بازخورد لمسی می‌توانند کنترلر وایرلس ایکس باکس را به دسته‌های بسیار بهتری تبدیل کنند. هرچند به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت این تصمیم را به میزان استقبال کاربران واگذار کرده است.

نظر شما درباره استفاده از ویژگی‌های دوال سنس روی کنترلر ایکس باکس چیست؟