در پی اعلام تحریم های آمریکا علیه روسیه در پی حمله نظامی این کشور به اوکراین، آژانس فضایی روسیه تهدید کرد که عدم همکاری این کشور می تواند منجر به سقوط ایستگاه فضایی شود. ایلان ماسک اما در پاسخ اعلام کرد که اجازه این کار را نخواهد داد.

 دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه، ایالات متحده و اروپا را تهدید به خروج این کشور از همکاری ایستگاه فضایی بین المللی کرده وروز پنجشنبه در توییتر نوشت که تحریم‌ هایی که با فعالیت روسیه در ایستگاه بین ‌المللی فضایی تداخل دارند، می‌توانند باعث سقوط ایستگاه فضایی ۵۰۰ تنی شوند به زمین شود.

وی در این رابطه نوشت: چه کسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را از خارج شدن از مدار به صورت کنترل ‌نشده نجات می‌دهد؟ این ایستگاه می تواند در  ایالات متحده یا اروپا سقوط ‌کند.

در پی اعلام این مطلب توسط بالاترین مقام فضایی روسیه،  ایلان ماسک مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس پاسخ ساده ای به رئیس روسکوسموس داشت و لوگوی شرکت خود را برای وی ارسال کرد.

این پاسخ با واکنش کاربران مواجه شده و از وی توضیح بیشتری خواسته شد . یک کاربر زیر این پست نوشت: فکر می‌کنم ایلان به این موضوع در بالا اشاره می‌کند… چه کسی ایستگاه فضایی را نجات می دهد؟  ایلان پاسخ داد: اسپیس ایکس!

آیا ادعای ماسک عملی است؟

بدون شک شرایط فعلی جهان بسیار پیشچیده شده و این ادعای ماسک می تواند واکنش هایی متفاوت در پی داشته باشد. باید توجه داشت که ایلان ماسک قبلاً قول هایی داده بود که عملی نشده اند.به گزارش دیجیزا، برای نمونه زمانی که تعدادی از جوانان تایلندی در یک غار گرفتار شده بودند، وی ادعا کرد که ان ها را نجات خواهد داد ولی در نهایت ماسک نتوانست به قول خود عمل کند و این موضوع باعث شده تردیدهایی در رابطه با ادعای جدید وی مطرح شود.

به گزارش دیجیزا، ماسک در این رابطه توضیح می دهد چگونه اسپیس ایکس می‌تواند در غیاب آژانس فضایی روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. پیت هاردینگ، متخصص ایستگاه فضایی بین‌المللی در سازمان فضایی ناسا تصاویری از فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس منتشر کرد که برای ایجاد ثبات و کنترل به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است.
هاردینگ در این رابطه گفت: یک فضاپیمای دراگون می تواند برای ارائه قابلیت راه اندازی مجدد به ایستگاه فضایی متصل شود.
از سوی دیگر و طبق اطلاعات ارائه شده در وبسایت اسپیس ‌ایکس، فضاپیمای دراگون می‌تواند تا هفت مسافر را به مدار زمین منتقل کند.
به گزارش دیجیزا،البته به باور کارشناسان امکان تخریب کنترل شده و بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی بدون هیچ مشکلی وجود دارد و ممکن است تلاش های ماسک مورد نیاز نباشد.

با این حال از نظر فنی امکانات اسپیس ایکس برای اصلاح مدار، جا به جایی و جلوگیری از سقوط ایستگاه بین المللی فضایی کافی بوده و به اعتقاد کارشناسان، این ادعا کاملا اجرایی است. در نهایت این واکنش ایلان ماسک باعث شد تهدید روسیه به عدم همکاری در ایستگاه بین المللی فضایی بی اثر شده و خطری متوجه کشورهای حاضر در مدار این ایستگاه نباشد.