کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا (SEC) ایلان ماسک را به خاطر عدم شفاف‌سازی در خرید بخشی از سهام توییتر بازخواست کرد.

باز هم ایلان ماسک و باز هم داستان تکراری خرید توییتر و حواشی ناشی از آن! اینطور که به نظر می‌رسد، قصه‌ی خرید توییتر توسط ایلان ماسک قرار نیست به این زودی‌ها به پایان برسد و ظاهرا این رشته سر دراز دارد. چند وقت پیش بود که ایلان ماسک با اتخاذ یک تصمیم جنجالی، تصمیم گرفت توییتر را بخرد. از آن زمان تاکنون نه ایلان ماسک این کار را انجام داده، نه حواشی مربوط به این موضوع به اتمام می‌رسد.

ایلان ماسک که به خاطر فعالیت‌های خود در توییتر، به جرئت می‌توان گفت به جنجالی‌ترین چهره‌ی یک سال اخیر تبدیل شده است، ظاهرا اینبار خشم کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا را برانگیخته چرا که در رابطه با خرید سهام توییتر، شفافیت لازم را نداشته است. ایلان ماسک حدودا دو سال قبل هم به خاطر اینکه در رابطه با بیت‌کوین، به صورت عمومی اظهاراتی را بیان کرد، توسط SEC بازخواست شد و حتی قرار بود از وی شکایت کند. اما حالا بار دیگر شاهد درگیری این سازمان با ماسک هستیم.

طبق نامه‌ی ارسالی از سوی SEC به ماسک، این سازمان به او ۱۰ روز زمان می‌دهد تا خرید بخشی از سهام توییتر را (۹٫۲٪) به صورت رسمی ثبت کند، اما ماسک ظاهرا به این موضوع بی‌توجهی نشان می‌دهد. طبق توضیحات SEC، ایلان ماسک وقتی هم خواسته که در رابطه با این موضوع شفاف‌سازی کند، از فرم اشتباهی استفاده کرده است، نه فرم کسی که قصد دارد تغییراتی را در این شبکه‌ی اجتماعی به وجود بیاورد.

۱۵ فروردین بود که SEC به این ماجرا ورود کرد و به دنبال شفاف‌سازی ایلان ماسک بود. در همان تاریخ نامه‌ای هم مبنی بر عدم ثبت رسمی خرید بخشی از سهام توییتر توسط ماسک به او ارسال شد اما خبر مربوط به این موضوع تازه امروز منتشر شده است. حالا SEC به دنبال دو پاسخ است: یک اینکه چرا ماسک از فرم اشتباهی استفاده کرده است و دو اینکه چرا در مدت زمان ۱۰ روزه‌ای که به او داده شد، خرید بخشی از سهام توییتر را ثبت نکرد.

جالب اینجاست که در طول این دو ماه هم اتفاقات زیادی رخ داد. هیئت مدیره‌ی توییتر از فروش این شبکه‌ی اجتماعی به ماسک ممانعت کردند، بعد از مدتی، درخواست خرید ماسک با موافقت هیئت مدیره همراه شد، ماسک با پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد دلار، توییتر را خریداری کرد، سپس به خاطر اشتباه اعلام شدن تعداد کاربران واقعی توییتر، فرایند خرید متوقف شد و بسیاری موارد دیگر که یکی از آن‌ها همین بازخواست SEC از ایلان ماسک است. حال باید دید ماسک چه واکنشی در پاسخ به اعتراضات SEC نشان می‌دهد.