دیجیزا/ یک شرکت سرمایه گذاری انرژی هسته ای که توسط بیل گیتس تاسیس شده روز گذشته ابراز امیدواری کرد که با ساخت نیروگاه های های کوچک و پیشرفته برق هسته ای که قابلیت ذخیره سازی الکتریسیته را دارند، بتواند در کنار منابعی نظیر نیروگاه های خورشیدی و بادی، برق مورد نیاز شبکه های شهری را تامین نماید.

این در واقع بخشی از تلاش های انسان دوستانه بیل گیتس برای مقابله با تغییرات اقلیمی است و هدف از آن کمک به نیروگاه های برق برای کاهش تصاعدات و گازهای گلخانه ای تولیدی شان، بدون پایین آوردن ظرفیت شبکه های برق است.

شرکت سرمایه گذاری مورد بحث که TerraPower LLC نام دارد ۱۴ سال پیش توسط گیتس تاسیس شد و آنطور که Chris Levesque مدیرعامل آن می گوید، تلاش می کند با همراهی شریک تجاری خود یعنی GE Hitachi Nuclear Energy تا پایان دهه ۲۰۲۰ این نیروگاه های کوچک برق هسته ای که Natrium نام دارند را در آمریکا تجاری سازی خواهد کرد.


Levesque در این رابطه گفت:

در حالی که شرکت ها به دنبال بودجه اضافه از شرکای خصوصی خود و وزارت انرژی آمریکا هستند و این پروژه حمایت PacifiCorp (متعلق به وارن بافت میلیاردر و کارآفرین معروف آمریکایی) و چند کمپانی مطرح دیگر را دارد.

برنامه این است که نیروگاه های هسته ای مختلف را در آمریکا و خارج از مرزهای آن بسازیم. تا سال ۲۰۵۰ صدها عدد از این راکتورها در سراسر دنیا فعال خواهند بود و نیازهای مختلف کشورها به انرژی را مرتفع می کنند.
این نیروگاه های ۳۴۵ مگاواتی از طریق سدیم مایع خنک خواهند شد و هر کدامشان یک میلیارد دلار قیمت دارند.

انرژی هسته ای یکی از منابع فاقد آلودگی برای تامین الکتریسیته است با این حال بسیاری از نیروگاه های برق هسته ای در آمریکا به خاطر هزینه های سنگین و ظهور منابع دیگر چون توربین های بادی و پنل های خورشیدی در حال تعطیل شدن هستند. از سویی منتقدان باور دارند که نیروگاه های کوچک هسته ای میتوانند گرانتر از نیروگاه های معمول تمام شوند.

با این حال بد نیست اشاره کنیم که این نیروگاه ها به نحوی طراحی شده اند که تکمیل کننده یک منبع برق تجدید پذیر باشند چرا که وقتی شبکه برق اصلی نیازی به پشتیبان یا برق بیشتر ندارد، برق راکتور را درون تانکرهای حاوی نمک مذاب ذخیره می کنند. در ادامه میتوان از انرژی هسته ای ذخیره شده در زمان هایی که توربین های بادی یا پنل های خورشیدی به خاطر شرایط جوی کار نمیکنند استفاده نمود.

تکنیک ذخیره سازی انرژی با کمک نمک مذاب پیشتر در نیروگاه های خورشیدی استفاده شده اما به خاطر نشت مواد بسیاری از این پروژه ها لغو شدند.

Levesque وعده داده که به لطف طراحی جدید این نیروگاه ها دما در آنها ثبات بیشتری نسبت به نیروگاه های خورشیدی خواهد داشت و در نتیجه مشکلات کمتری دارند.

هیئت مدیره شرکت TerraPower هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که ساخت Natrium به شدت دشوار بود اما تیم آن به لطف تخصص، تجربه تجاری و در اختیار داشتن منابع لازم توانست راکتورهای عملیاتی را طراحی کند. این پروژه ابتدا در آمریکا و سپس در کشورهای در حال توسعه کلید خواهد خورد.