یک مطالعه جدید که در ماه جاری در مجله «The Lancet» به چاپ رسید، نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی و سرطان ریه مرتبط است. این اخبار تلخ درحالی منتشر می‌شود که تغییرات آب و هوایی که توسط فعالیت‌های انسانی تسریع شده است همچنان به تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر جهان دامن می‌زند.

محققان در این مطالعه ۲ میلیون کانادایی را که برخی از آن‌ها در معرض آتش‌سوزی قرار داشتند، در طول ۲۰ سال مورد بررسی قرار دادند و نتایج آزمایشات مرتبط با سرطان را تجزیه و تحلیل کردند. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که در ۱۰ سال گذشته در ۵۰ کیلومتری آتش‌سوزی‌های جنگلی زندگی کردند، ۱۰ درصد بیشتر به تومور مغزی و ۵ درصد بیشتر به سرطان ریه –نسبت به کسانی که در فواصل دورتری زندگی می‌کنند – مبتلا می‌شوند.

«اسکات ویچنتال» دانشیار دپارتمان اپیدمولوژی، آمار زیستی و بهداشت در دانشگاه «مک‌گیل» کانادا گفت: « آتش‌سوزی‌ها معمولا هرسال در مکان‌های مشابهی اتفاق می‌افتند، اما در مورد اثرات دراز مدت‌ آن‌ها بر سلامتی اطلاعات کمی داریم. مطالعات ما نشان داد زندگی در مجاورت آتش‌سوزی خطر بزرگی برای سلامتی است.»
  
اگرچه می‌دانیم برخی مناطق در جهان بیشتر مستعد آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند – مانند مکان‌هایی در جنوب غربی کالیفرنیا – اما اخیرا به علت افزایش گرما در اثر فعالیت‌های انسانی، آتش‌سوزی‌های مرگبار در مجاورت جوامع مسکونی افزایش یافته است. به عنوان مثال، در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آتش‌سوزی‌های بزرگی در اطراف مناطق مسکونی جنگل‌های کالیفرنیا و اروگان رخ داد که در نوع خود تراژدی بزرگی بودند.

«جیل کورسیاک» دانشجوی دکترای دپارتمان اپیدمولوژی از دانشگاه مک‌گیل گفت: « بسیاری از آلاینده‌های ساطع شده از آتش‌سوزی‌ها، به عنوان عوامل ابتلا به سرطان شناخته می‌شوند.»

افزایش آتش‌سوزی‌ها در جنگل نتیجه مستقیم گرمایش جهانی است. از آنجایی که انسان‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ دست به تولید انرژی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌زنند، شرایط برای آتش‌سوزی‌های جنگلی فراهم می‌شود.

مطالعات نشان داده است با افزایش دمای کره زمین، میزان آتش‌سوزی‌ها از سال ۲۰۰۰ تاکنون چهار برابر شده است. دانشمندان باور دارند پیشروی در وضعیت کنونی منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده‌تر در آینده خواهد شد.