دیجیزا/ قابلیت شاتر هوشمند لپ تاپ های دل به نام Safe Shutter یکی از جالب توجه‌ترین ویژگی‌های آن‌ها است که در نمایشگاه CES 2021 به معرفی آن پرداخته شد.

امسال کمپانی Dell یک سری لپ تاپ و رایانه شخصی برای معرفی دارد. در بخش لپ تاپ‌ها یک قابلیت کوچک اما بسیار کاربردی را اضافه کرده، که باعث متمایز شدن لپ تاپ های دل شده است. دو لپ تاپ لتیتود ۹۴۲۰ و ۹۵۲۰ در ابتدا به صورت معمولی به نظر می‌رسند، اما اگر به وب کم این لپ تاپ‌ها دقت کنید متوجه تغییری در این بخش خواهید شد که یک شاتر اتوماتیک به نام Safe Shutter به این قسمت اضافه شده است. 

قابلیت شاتر هوشمند لپ تاپ های دل به کاربر این امکان را می‌دهد تا بداند که چه زمانی این وب کم در حال فیلم برداری و چه زمانی غیر فعال است. برخلاف اکثر وب کم‌ها، این وب کم اکثر مواقع پنهان است و در زمان نیاز به استفاده محافظ فیزیکی کنار رفته و می‌‌‌‌توانید از آن استفاده کنید.

چند روز پیش کمپانی دل ادعا کرد که قابلیت Safe Shutter اولین شاتر اتوماتیک در بین تمام وب کم‌ها است. به علاوه، این شاتر می‌تواند به وسیله همگام‌سازی با برنامه‌ها به صورت خودکار باز و یا بسته شود. بنابراین دیگر می‌توانید با اطمینان از لپ تاپ خود استفاده کنید، نه اینکه نگران باشید که یک وب کم همیشه شما را زیر نظر دارد. امیداریم که این قابلیت فقط مختص لپ تاپ های دل نباشد و دیگر برند‌ها هم از این قابلیت استفاده کنند.

این لپ‌ تاپ‌های جدید قابلیت‌های دیگری مانند دکمه قطع میکروفون و دکمه‌های بی‌صدا کردن را دارند، لپ تاپ‌‌های رده بالا هم باید از این قابلیت‌ها پشتیبانی کنند. این موضوع بسیار مهم است که بدانید از دستگاهی که در مقابل شما قرار دارد و ساعت‌های طولانی از آن استفاده می‌کنید، به عنوان یک وسیله برای جاسوسی شما استفاده نمی‌شود.

این ایده که وب کم می‌تواند به صورت فیزیکی خود را در زمانی که به آن نیاز ندارید، بپوشاند بسیار هوشمندانه است و این قابلیتی است که باید در تمام دوربین‌ها قرار گیرد. شرکت‌های سازنده موبایل هم باید از این ایده استفاده کنند، یعنی دوربین‌های سلفی و دوربین‌های اصلی هم باید این قابلیت را داشته باشند. اما فعلا Safe Shutter در لپ تاپ های دل وجود دارد امیدواریم در آینده بقیه کمپانی‌ها هم از این ویژگی استفاده کنند.