دیجیزا/ سازندگان بازی آمید ایوِل قابلیت‌های جدید RTX از جمله فناوری «رهگیری پرتو» (Ray Tracing) و DLSS را به بازی خود اضافه کردند. به لطف این قابلیت‌ها نورپردازی این بازی به شکل چشم‌گیری بهتر شده و نرخ فریم آن بدون هیچ‌گونه کاهش گرافیکی بهتر شده. البته قسمت مهم ماجرا در این است که قابلیت‌های مدرن و نوپای RTX به یک بازی مستقل و ارزان‌قیمت اضافه شده‌اند.

بازی آمید ایول از بهترین آثار بازگشت به گذشته‌ی این روزها است. در حال حاضر بازی‌های زیادی عرضه شده‌اند که با دیدن آن‌ها بی‌درنگ به یاد اولین بازی‌های تیراندازی اول‌شخص تاریخ می‌افتیم. بازی‌هایی که هم‌دوره‌ی اولین قسمت‌های سری بزرگ دووم هستند و در کنار همدیگر پایه‌های سبک تیراندازی اول‌شخص را تشکیل می‌دهند. طرفداران بازی‌های تیراندازی اول‌شخص بعد از حدود دو دهه سر و کله زدن با بازی‌های شوتر جنگ جهانی، نظامی مدرن و جنگاوری آینده دوباره به ریشه‌های این سبک بازگشته‌اند. در چند سال گذشته بازی‌های متنوعی که مانند قسمت‌های اول سری دووم نقشه‌های پیچیده و سرعت حرکت شخصیت برابر با۱۲۰ کیلومتر بر ساعت دارند عرضه شده‌اند. یکی از این بازی‌ها آمید اویل است که در ساخت آن به وضوح از بازی Heretic الهام گرفته شده.

بازی آمید اویل توسط تیم مستقل Indefatigable ساخته و به دست شرکت New Blood Interactive عرضه شده. آمدن این بازی منجر به تعریف و تمجید بی‌اندازه از طرفداران بازی‌های تیراندازی اول‌شخص کلاسیک شد و در حال حاضر یکی از بهترین بازی‌های شبه-کلاسیک امروزی به شمار می‌رود. یکی از نکات منحصر به فرد این بازی گرافیک آن است که ترکیبی از گرافیک‌های قدیمی و امروزی است و در مجموع حس و حال تازه‌ای را به وجود آورده. بازی آمید ایول با استفاده از موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۴ ساخته شده و به خودی خود تکنیک‌های گرافیکی بسیار زیادی در آن حاضر است. در جدیدترین آپدیت رایگان این بازی، سازندگان آن قابلیت‌های RTX را به بازی خود اضافه کردند که علاوه بر زیباتر کردن این بازی، نکته‌ی بسیار مهمی از آینده‌ی گرافیک بازی‌های ویدیویی کامپیوتری را به ما می‌گوید.

قابلیت‌های RTX شرکت اینویدیا که هم‌زمان با کارت‌های سری ۲۰۰۰ معرفش شدند در ابتدا ناامیدکننده بودند اما در حال حاضر به وضوح آینده‌ی گرافیک بازی‌های کامپیوتری را تشکیل می‌دهند. قابلیت اول کارت‌های RTX رهگیری پرتو است. به لطف این فناوری، نورپردازی حسابی واقع‌گرایانه می‌شود و چهره‌ی بازی‌ها را دگرگون می‌کند. قابلیت دوم که هیجان‌انگیزتر است DLSS (Deep Learning SuperSampling) نام دارد و با فعال‌سازی آن می‌توان به کمک هوش‌مصنوعی کیفیت تصاویر بازی‌ها را افزایش داد.

اصلی‌ترین روش استفاده از این تکنیک، رندر گرفتن از بازی‌ها با وضوح تصویر پایین‌تر و افزایش کیفیت آن با استفاده از DLSS است. رندر گرفتن با وضوح تصویر پایین حسابی سریع‌تر است و تکنولوژی هوش‌مصنوعی شرکت اینویدیا به قدری قوی شده که نتایجی بهتر از تصاویر تولید شده با وضوح تصویر اصلی را ایجاد می‌کند. با این ترکیب هوشمندانه نرخ فریم بازی‌ها به شکل حیرت‌انگیزی افزایش پیدا می‌کند و طوری شده که داشتن کارت گرافیک‌های RTX عملا به معنای چند ده فریم اضافه است.

تکنولوژی‌های RTX به قدری قابل‌اتکا شده‌اند که بازی‌سازهای زیادی آن‌ها را به بازی‌های خود اضافه می‌کنند. البته تا مدتی پیش RTX را فقط در طیف محدودی از بازی‌های بزرگ و می‌دیدیم؛ زیرا افزودن این تکنیک‌ها دردسر داشت و برای اعمال آن‌ها در بازی‌ها به همکاری مستقیم اینویدیا نیاز بود. در حال حاضر این پروسه خیلی ساده‌تر و نیاز به دخالت شرکت اینویدیا کم‌تر شده. رابط‌های نرم‌افزاری رهگیری پرتو به دایرکت‌اکس مایکروسافت اضافه شده‌اند.

چند وقت پیش هم شرکت اینویدیا یک افزونه برای موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۴ عرضه کرد که با استفاده از آن می‌توان بسیار ساده‌تر از قبل، قابلیت DLSS را به بازی‌های این موتور اضافه کرد. موتور بازی‌سازی آنریل یکی از بزرگ‌ترین موتورهای بازی‌سازی دنیا به شمار می‌رود و بازی‌های بسیار زیادی با استفاده از این موتور ساخته شده‌اند. حالا می‌بینیم که این فناوری‌ها حتی به بازی مستقل و کوچکی مانند آمید ایول هم آمده‌اند. البته مدت‌ها پیش قابلیت‌های رهگیری پرتو به موتور بازی‌سازی یونیتی که دومین موتور بازی‌سازی پراستفاده است اضافه شدند و در قرار است آپدیت بعدی این موتور، قابلیت DLSS را اضافه کند.

افزونه‌ی DLSS به آنریل انجین آمد؛ افزایش ۱۰۰ درصدی فریم ریت بازی‌ها
نتیجه‌گیری نهایی؟ زمانی که فناوری جدید اینویدیا را حتی در بازی‌های کوچک می‌بینیم باید آن را جدی بگیریم. اگر قصد خرید کارت گرافیک دارد حتما سراغ کارت‌های RTX، یعنی سری‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ بروید. ممکن است یک کارت GTX 1660 ti و RTX 2060 از نظر توان خام تفاوت زیادی نداشته باشند اما اگر از ما می‌شنوید از بین این دو کارت، سراغ RTX 2060 بروید که در هر صورت به نفع‌تان می‌شود. اگر از گیمر‌هایی هستید که برای شما کیفیت بازی اهمیت بالایی دارد رهگیری پرتو می‌تواند زیبایی بازی‌ها را به‌شکل شگفت‌انگیز افزایش دهد. همچنین اگر از آن دسته بازی‌کنان هستند که از دید شما نرخ فریم بازی‌ها از هر چیزی مهم‌تر است می‌توانید DLSS را فعال کنید و بر اساس بازی مورد نظر و تنظیمات انتخابی، چیزی در حدود ۲۵ الی ۶۰ فریم اضافه در هر ثانیه دریافت کنید. البته این فناوری‌ها هنوز هم در حال بهتر شدن هستند و معلوم نیست در آینده چه پیشرفت‌هایی از آن‌ها ببینیم.

آپدیت جدید بازی آمید ایول را می‌توان همین امروز دریافت کرد. البته ویژگی‌های گرافیکی جدید این بازی هنوز در مرحله‌ی آزمایشی هستند و ممکن است جای کار بیش‌تری داشته باشند. بازی آمید اویل سه سال پیش برای کامپیوترهای شخصی و کنسول نینتندو سوییچ منتشر شد.