دیجیزا/ فیسبوک در جریان سمپوزیسوم «رابط کاربری و فناوری نرم افزار» آخرین دستاوردهای خود را در پروژه تایپ کردن بدون کیبورد فیزیکی و از طریق فناوری ردیابی دست و واقعیت مجازی به نمایش گذاشت.

هرچند هدست‌های واقعیت مجازی را می‌توان به مانیتورهای پوشیدنی تبدیل کرد، اما برای انجام کارهای اداری مشکلاتی در زمینه کیبورد وجود دارد.

آخرین پروژه تحقیقاتی«Reality Lab» فیسبوک که در سمپوزیوم رابط کاربری و فناوری نرم افزار نیز نمایش داده شد؛ امکان تایپ روی میز و بدون حضور کیبورد فیزیکی را نشان می‌دهد. این کیبورد مجازی می‌تواند ۷۳ کلمه در دقیقه را تایپ کند. هنوز امکان استفاده از این فناوری در هدست‌های واقعیت مجازی «اکیولس کوئست» عملی نشده است؛ ولی سیستم جدیدی که فیسبوک توسعه داده مجهز به ردیاب دست است که می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد.

فناوری جدید فیسبوک مجهز به تعداد حسگرهای ردیاب متعددی است که روی دستکش‌های مخصوص قرار داده شده‌اند. دستکش مخصوص دارای نشانگر ضبط حرکات دست است. ایده اصلی این پروژه آن است که فناوری مربوط به ردیابی دست بتواند با کمک واقعیت مجازی به صورت تکامل یافته‌تری امکان تایپ کردن را بدون نیاز به کیبورد فیزیکی در اختیار کاربران قرار دهد.

فیسبوک در پستی اعلام کرد:

«برای تایپ کردن بدون استفاده از کیبورد فیزیکی و با کمک گرفتن از بازخوردی هپتیکی از هر کلید، تیم تحقیقاتی مجبور شد الگوهای نامنظم تایپ کردن را شناسایی کند.»
فناوری تایپ فیسبوک با تکیه بر هوش مصنوعی الگوهای مشابه تشخیص تایپ صوتی را دنبال می‌کند. براساس این الگوها، سیستم می‌تواند با تشخیص حرکات خاص انگشتان، پیش بینی کند که کاربر احتمالا چه کلماتی را تایپ خواهد کرد و آنها را حدس بزند. در حال حاضر این سیستم می‌تواند ۷۳ کلمه در دقیقه را با خطای ۲.۴ درصد تایپ کند. تلاس فیسبوک برای توسعه این پروژه کماکان ادامه دارد.