در حالی که ایران هم در سمت چپ تصویر دیده می‌شود، فضاپیمای لوسی ناسا هنگام گذر از کنار سیاره‌ی ما، تصویری به یاد ماندنی از زمین ثبت کرد.

فضاپیمای «لوسی» (Lucy) ناسا در مأموریتی برای بازدید از سیارک‌های تروجان باستانی مشتری که فسیل‌های منظومه‌ی شمسی محسوب می‌شوند، قرار دارد. در مسیر این سفر اما از گرانش زمین برای تغییر مدار استفاده می‌کند.

نخستین گذر نزدیک این فضاپیما از کنار زمین فرصتی برای ثبت تصاویر شگفت‌انگیز و تماشایی شد. ناسا این تصاویر تازه را روز سه‌شنبه به اشتراک گذاشت و از آن‌ها با عنوان یادآوری تنهایی سیاره ما نام برد. در حقیقت شاید بتوان پرتره‌های لوسی از زمین را مانند یک کارت پستال عاشقانه به سیاره‌ی ما دانست. یک جواهر کوچک آبی که در تاریکی و ژرفای فضا معلق است.

ناسا تصویری شگفت‌انگیز از ایران و سایه‌ی ماه روی زمین ثبت کرد
یک تصویر سیاه و سفید واضح مربوط به ۱۵ اکتبر (۲۳ دیجیزا)، سیاره‌ی مرمرین ما را با ابرهای آن در پس‌زمینه‌ی تاریک فضا نشان می‌دهد. در سمت چپ میانه‌ی تصویر کشور ایران و خلیج فارس هم دیده می‌شود و پایین‌تر از آن منطقه‌ی «هادار» (Hadar) اتیوپی قرار دارد. جایی که به گفته‌ی ناسا فسیل ۳.۲ میلیون ساله‌ی اجداد انسان را در خود جای داده و نام لوسی از آن گرفته شده است.

سیستم دوربین ردیابی ترمینال (T2CAM) لوسی تصویر زمین را در طول یک مجموعه عملیات برای کالیبراسیون ابزار خود ثبت کرد. هدف نهایی سیستم دوربین، کمک به فضاپیما برای ردیابی سیارک‌هایی است که از آن‌ها بازدید خواهد کرد.


زمین و ماه از نگاه فضاپیمای لوسی ناسا؛ ماه به‌صورت کم‌رنگ در سمت چپ تصویر دیده می‌شود در حالی که تصویر زمین واضح‌تر است.

علاوه بر این نگاه جذاب به سیاره‌ی ما، ناسا تصویر دومی را هم به اشتراک گذاشت که هم زمین و هم ماه را از نگاه لوسی در فاصله‌ی ۱.۴ میلیون کیلومتری نشان می‌دهد. نمایی که ۱۳ اکتبر (۲۱ دیجیزا) ثبت شد و ابعاد اندک زمین و ماه را همراه با فضای سیاه میان آن‌ها به تصویر کشیده است.

همان‌طور که اشاره شد این تصاویر مربوط به یک عملیات حیاتی در سفر لوسی بود که طی آن برای اولین بار به سمت زمین حرکت و از کمک گرانشی آن استفاده کرد. این نخستین مرحله از ۳ مرحله‌ی مشابه بود. ناسا در این زمینه گفت: «این گذرهای نزدیک از کنار زمین باعث افزایش سرعت لوسی برای رسیدن به سیارک‌های تروجان می‌شود که در فاصله‌ای مشخص در مدار مشتری می‌چرخند.»


لوسی مدتی طولانی در مأموریت خواهد بود. این کاوشگر در اواخر سال ۲۰۲۱ پرتاب شد و طبق برنامه‌ریزی مأموریت اصلی آن قرار است ۱۲ سال طول بکشد. در این مأموریت ناسا سیارک‌هایی را که مطالعه خواهد کرد که راهی مطلوب برای مطالعه‌ی روند شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی محسوب می‌شوند.