دیجیزا/فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی اکنون چشم‌انتظار رسیدن محموله‌ی تازه‌ای هستند که صبح امروز توسط فضاپیمای پروگرس روسیه عازم این آزمایشگاه مداری شد.

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در ساعت ۲۳:۴۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (صبح امروز ساعت ۰۸:۱۵ به وقت تهران) فضاپیمای باری Progress MS-16 را که با نام «پروگرس ۷۷» (Progress 77) هم شناخته می‌شود، توسط موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرد تا فردا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندد. مأموریت تأمین مجدد قبلی ایستگاه توسط کپسول دراگون اسپیس‌ایکس انجام شده بود.

پروگرس ۷۷ تقریبا حامل ۲۴۶۰ کیلوگرم بار و لوازم لازم خدمه‌ی ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. ۱۴۰۰ کیلوگرم از این محموله را آزمایش‌ها و تجهیزات خدمه مانند پوشاک و غذا به همراه تأمین آب شیرین، گاز نیتروژن و سوخت لازم برای ماژول «زیوزدا» (Zvezda) ایستگاه است.

فضاپیمای پروگرس یک فضاپیمای باری بدون سرنشین است که شباهت زیادی به همتای سرنشین‌دار خود یعنی سایوز دارد و تفاوت عمده‌ی آن‌ها است که پروگرس برای حمل بار استفاده می‌شود و هنگام ورود مجدد به جو زمین می‌سوزد در حالی که سایوز طی فرآیند فرود به زمین بازمی‌گردد.

نمایی از فضاپیمای پروگرس ۷۷ در فضا؛ نوار روشن زمین در بالا سمت راست دیده می‌شود.

پس از پرتاب فضاپیما توسط موشک سایوز و جدایی از آن، پروگرس آرایه‌های خورشیدی و آنتن ناوبری خود را باز کرد و با تصحیح جهت، در مسیر مناسب برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفت تا برای اتصال به واحد Pirs در ۱۶ فوریه ساعت ۰۱:۲۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (ساعت ۰۹:۵۰ سه‌شنبه ۲۸ بهمن) آماده باشد.

واحد Pirs یک درگاه اتصال ماژول زیوزدا است که به‌عنوان قفل هوا برای مأموریت‌ها استفاده می‌شود. طبق برنامه‌ریزی قرار است این واحد در راهپیمایی فضانوردان در ماه جولای برداشته شود و به جای آن آزمایشگاه Nauka که بزرگترین افزایه‌ی ماژول روسی زیوزدا از سال ۲۰۰۰ است، قرار بگیرد. با این وجود واحد مشابه دیگری با نام Poisk همچنان در ماژول زیوزدا باقی خواهد ماند.

منبع: Space