دیجیزا/ در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۳ بامداد فضاپیمای اسیریس-رکس ناسا سیارک بنو را ترک کرد تا مسیر ۲ میلیارد کیلومتری به سمت زمین را آغاز کند. این سیارک از سال ۲۰۱۸ تاکنون سیارک بنو را تحت نظر داشته و از سطح آن نمونه‌هایی را جمع‌آوری کرده تا برای بررسی دقیق‌تر به زمین بازگرداند. اسیریس-رکس قرار بود تا فقط ۶۰ گرم از سنگ و خاک این سیاره را جمع‌آوری کند، اما کپسول نمونه بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت پر شد و خاک بنو از آن سرریز شد. خوشبختانه تیم تحقیقاتی این ماموریت توانست آن را متوقف کند.

اریسیس-رکس در سفر ۲.۵ ساله خود به زمین بازمی‌گردد و کپسول نمونه را در زمین رها می‌کند تا با چتر نجات در بیابان غربی یوتا، ایالات متحده فرود بیاید، اما خود فضاپیما در زمین فرود نمی‌آید و در مدار باقی می‌ماند. اسیریس-رکس برای بازگشت سالم به زمین نیاز دارد چند مانور انجام دهد تا بتواند بدون هیچ آسیبی به اتمسفر زمین نزدیک شود.

تیم تحقیقاتی ناسا قبل از رسیدن به زمین، این فضاپیما را در مدار داخلی زهره به دور خورشید قرار می‌دهد و پس از دوبار گردش در این مدار، آن را به سمت زمین هدایت می‌کند تا نمونه‌ها را در اتمسفر زمین رها کند.

سیارک بنو
انتظار می‌رود اسیریس-رکس در ۲ دیجیزا ۱۴۰۲ کپسول نمونه‌ها را در زمین رها کند، اما رهاسازی این کپسول پروسه حساسی است. اسیریس-رکس اگر این کپسول را در مدار بسیار نزدیکی رها کند، ممکن است پس از باز شدن چتر نجات به بیرون اتمسفر زمین بازگردد و اگر در مدار بسیار دوری رها کند، ممکن است حین ورود به جو بسوزد و از بین برود. در صورت ناموفق بودن مانور اول، ناسا برنامه دیگری برای این فضاپیما در نظر گرفته است تا در سال ۲۰۲۵ برای بار دیگر شانس خود را امتحان کند.

دانشمندان بر این باورند که سیارک بنو از ۴.۵ میلیارد سال پیش از ابتدای شکل‌گیری منظومه شمسی در آن وجود داشته است. آن‌ها احتمال می‌دهند که خاک این سیارک ممکن است شامل عناصر شکل‌دهنده حیات باشد و احتمال می‌رود که بنو با انتقال این عناصر به زمین عامل به وجود آورنده حیات به این شکل باشد.