استاد تمام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری فرونشینی زمین را خطرناک تر از بحران آب عنوان کرد و گفت: خطر بعدی ایران بعد از کم آبی، فرونشینی اراضی کشاورزی، مسکونی و زیرساخت های کشور است.

دکتر کریم سلیمانی، استاد تمام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با دیجیزا گفت: طبق مطالعاتی که داریم طی ۳ دهه آینده دنیا با چالش بزرگ تغییرات اقلیمی مواجه خواهد شد؛ اکنون کشور ایران نیز متاثر از این تغییرات است  و دچار بحران خشکسالی می شود.

وی افزود: طی چند سال اخیر شاهدیم مردم اصفهان، یزد و دیگر نواحی گرمسیر کشور نسبت به تامین آب شرب و مورد نیاز کشاورزی شان با مشکل مواجه اند. در حال حاضر در ابتدای این تغییرات هستیم اگر این مساله به خوبی مدیریت نشود و مدیران با دانش و آگاهی نتوانند از نظر علمی و روابطی با مراجع تحقیقاتی و دانشگاه ها ارتباط خوبی برقرار و مسایل را حل کنند، در آینده نزدیک دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مدیران صورت مساله را پاک می کنند. پاک کردن صورت مساله بسیار خطرناک و چالش زاست. ما باید بررسی کنیم طی سی سال آینده چه اتفاق هایی در کشورمان رخ خواهد داد. متاسفانه مدیران ما با دیدن شرایط کنونی یک مسکنی تزریق می کنند تا تنها برای چهار سال دولت خودشان مشکل رفع شود.

وی به دیجیزا گفت: سی سال آینده بسیاری از مشکلات جهان پنج برابر امروز می شود. تغییرات اقلیم ممکن است به گونه ای باشد که بخش اعظم کشور ما حتی شمال کشور و نیمه بیشتر زاگرس و نواحی پر جمعیت ما تحت شعاع آن قرار بگیرند بنابراین ضرورت دارد این مشکل را اکنون با درایت کامل و برنامه ریزی حساب و کتاب شده ای حل کنیم.

وی اظهارداشت: امام علی(ع) فرموده اند که هیچ کاری را جز با تحقیق انجام ندهید. ما ابتدا باید تحقیق و پژوهش کنیم و بعد طرح ها را به مرحله عملیاتی برسانیم. اکنون ابتدا مساله را مشاهده و سپس بلافاصله طرحی را اجرا می کنیم در حالی که باید برای رفع این مشکل سناریوهای مختلفی پیرامون ۳۰ تا ۵۰ سال آینده تعریف کنیم و در گام بعدی مدیریت بهینه ای برای مصرف آب داشته باشیم.

سلیمانی تصریح کرد: طبق مطالعات طی ۳۰ سال آینده با بحران ثانویه دیگری تحت عنوان فرونشست زمین نیز مواجه خواهیم شد. خطر بعدی ایران بعد از کم آبی، فرونشینی اراضی کشاورزی، مسکونی و زیرساخت های کشور است. وی یادآورشد: وقتی منابع آب سطحی یا زیر سطح زمین بیش از حد متعارف برداشته شوند، زمین ناپایدار شده و فرو می ریزد. این مساله باعث می شود بخش بزرگی از شهرها، جاده ها، تاسیسات و نقاط حساس کشور در آینده تخریب شوند. این خطر بسیار بزرگ را باید به عنوان چالش پیش روی دولت های آینده بدانیم.

وی ادامه داد: فرونشینی زمین خطرناک تر از بحران آب است. در آینده مناطق خشک و نیمه خشک کشور به دلیل استفاده بی رویه آب های زیر زمینی دچار فرونشینی خواهند شد. طبق پیش بینی ها کل استان های خشک و نیمه خشک مانند یزد، کرمان، اصفهان، خراسان جنوبی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، استان های نیمه خشک مانند شمال غرب، آذربایجان ها و کرمانشاه ها و حتی درجه یک مانند گیلان، گلستان و برخی از نواحی استان های شمالی مازندران که پرباران هستند و بیش از ۸۰۰ میلی متر بارندگی دارند نیز به علت برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی دچار فرونشینی خواهند شد.

استاد تمام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به دیجیزا گفت: بحث فرونشینی زمین، ارتباط مستقیمی با برداشت آب های زیر زمینی دارد. آب های زیرزمینی مانند خون بدن، رگ حیات زمین هستند. این آب ها باید حفظ شوند. اگر خون بدن را بگیریم، مشکلی برای فیزیک بدن ایجاد می شود و باید در حد استاندارد سالی یک بار خون گرفته شود. آب های زیرزمین هم در واقع خون زمین هستند نباید از آنها زیاد برداشت کنیم. برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی باعث فرونشست زمین می شود.

وی تاکید کرد: فرونشینی زمین پدیده خیلی خطرناک است. هر لحظه امکان دارد در خیابان یا محل زندگی و کارمان، زمین فرو بریزد و ما را ببلعد زیرا آب زیرزمینی سیال و حایل است. اگر این حائل را برداریم و یک زلزله چند ریشتری بیاید، زمین فرو می ریزد.

وی در پایان به دیجیزا گفت: مشکل اصلی ومهم پیامدهای بعد از بحران آب یعنی فرونشست زمین است. این نوع خطر باعث می شود، مردم مهاجرت کنند. وقتی جمعیتی از استانی به استان دیگر مهاجرت کنند، پیامدهای اجتماعی و مشکلات امنیتی به بار می آورد.