دیجیزا/کمپانی فایزر هم‌اکنون در حال برطرف کردن بزرگ‌ترین چالش واکسن کرونا ساخت خود است؛ این واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ حدود ۹۰ درصد موثر است.

بزرگ‌ترین چالش واکسن کرونا ساخته شده توسط کمپانی آمریکایی فایزر (Pfizer) شرایط دمایی بوده که این دارو باید در آن نگهداری شود. بر اساس اطلاعات موجود، کمپانی مورد نظر در حال برطرف کردن این چالش است.

گفته شده که انتقال و نگهداری این واکسن باید در دمای ۷۰- سانتی‌گراد انجام شود؛ با وجود اینکه تازه‌ترین نتایج منتشر شده از فاز سوم آزمایش‌هایی که روی داروی مورد نظر انجام شده بود، از کارایی شگفت‌انگیز ۹۰ درصدی آن برای مقابله با ذرات ویروس کرونا خبر می‌داد، این شرایط دمایی می‌تواند چالش قابل توجهی سر راه رسیدن واکسن به دست مردم سراسر جهان باشد.

آلبرت بورا (Albert Bourla)، مدیر عامل فایزر می‌گوید که داروی شرکت او بر اساس نتایج اولیه آزمایش‌ها، در ۹۰ درصد داوطلبانی که سابقه‌ای از ابتلا به کووید ۱۹ نداشتند، ابتلا به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی را متوقف کرده است. البته تا به امروز اطلاعات چندانی در مورد آثار جانبی میان مدت و بلند مدت استفاده از واکسن فایزر در دست نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که تنها راه برای توقف پاندمی کووید ۱۹ در شرایط حال حاضر، در دست داشتن دارویی کارآمد و موثر بوده که عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

برطرف کردن چالش واکسن کرونا
متاسفانه بیش از ۱۰ ماه است که مردم سراسر جهان هرکدام به نوعی با شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و دردسرهای قرنطینه و تعطیلی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل، تلاش برای برطرف کردن بزرگ‌ترین چالش واکسن کرونا فایزر بسیار مهم است.

بورا قول داده که تا پایان سال ۲۰۲۰، شرکت فایزر ۵۰ میلیون دوز از این واکسن را برای استفاده جهانی آماده خواهد کرد و در صورت درست پیش رفتن اوضاع، این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به عدد ۱.۳ میلیارد دوز خواهد رسید. با این حال همان‌طور که اشاره شد، نمی‌توان داروی مورد نظر را به روش‌های ساده ارسال بسته از طریق خدمات پستی، به مناطق مختلف فرستاد و باید شرایط دمایی ویژه‌ای برای حفظ کارایی واکسن و جلوگیری از بی‌استفاده شدن آن رعایت شوند.

نگهداری و انتقال واکسن فایزر در هر دمایی بالاتر از ۷۰- سانتی‌گراد باعث از بین رفتن کارایی آن می‌شود. متاسفانه نه تنها بسیاری از تجهیزات حمل و نقل توانایی برآورده کردن چنین شرایطی را به هنگام جابه‌جایی واکسن ندارند، بلکه در بسیاری از کشورهای سراسر جهان کمتر داروخانه و بیمارستانی پیدا می‌شود که بتواند دارویی را در چنین دمایی نگه دارد.


بورا و همکارانش هم‌اکنون در حال بررسی این چالش واکسن کرونا فایزر هستند و برنامه‌ای به نام «برنامه آزمایشی ایمن‌سازی کووید ۱۹» را در چهار ایالت آمریکا پیاده کرده‌اند. این پروژه به منظور پیدا کردن بهترین روش انتقال، نگهداری و توزیع واکسن در سراسر آمریکا بوده و تا پیش از آماده‌سازی داروی اصلی برای ارسال به ایالت‌های این کشور و کشورهای دیگر دنیا، اطلاعات مهمی از طریق این برنامه کسب خواهند شد.

سفارش حجم زیادی از واکسن فایزر
بورا می‌گوید که چهار ایالت انتخاب شده، تگزاس، رود آیلند، نیومکزیکو و تنسی هستند و دلیل اصلی برای انتخاب آن‌ها، تفاوت وسعت، میزان جمعیت، زیرساخت‌های درمانی و همچنین نیازهای هر ایالت برای رساندن واکسن به مردم ساکن مناطق شهری و روستایی مختلف است. البته شرکت فایزر اطمینان داده که شهروندان این چهار ایالت زودتر از مابقی شهروندان آمریکایی واکسن را دریافت نخواهند کرد و نحوه توزیع برای آن‌ها تفاوت چندانی با سایر مناطق این کشور نخواهد داشت.

شرکت فایزر که واکسن خود را با همکاری یک کمپانی آمریکایی دیگر به نام بیونتک (BioNTech) توسعه داده، قراردادی را با دپارتمان بهداشت و منابع انسانی و همچنین وزارت دفاع ایالات متحده بسته تا میزان ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن که با نام رسمی “BNT162b2” شناخته می‌شود را در سال ۲۰۲۱ به شهروندان این کشور برساند.

دولت آمریکا با وجود تلاش‌های فایزر برای برطرف کردن چالش واکسن کرونا ساخته شده، مبلغ ۱.۹۵ میلیارد دلار را برای دسترسی به ۱۰۰ میلیون دوز اول واکسن پرداخت خواهد کرد. البته قبل از این سازمان غذا و داروی آمریکا باید داروی مورد نظر را تایید کند. قرارداد خرید واکسن به دولت ایالات متحده این امکان را می‌دهد تا میزان ۵۰۰ میلیون دوز دیگر از دارو را پس از دریافت مقدار سفارش داده شده اولیه، تهیه کند.

البته فایزر تنها شرکتی نیست که نتایج امیدوار کننده‌ای در مورد واکسن کووید ۱۹ منتشر کرده و شرکت آمریکایی مدرنا (Moderna) هم در روزهای گذشته نتایج اولیه فاز سوم آزمایش‌های خود را اعلام کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، واکسن مدرنا در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ حدودا ۹۵ درصد موارد کارایی داشته و برخلاف واکسن فایزر، این دارو شرایط نگهداری و انتقال معمولی‌تری دارد.

منبع :slashgear