دیجیزا/واکسن کرونا فایزر و بیونتک در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود و اکنون این شرکت در حال بررسی و آزمایش اثربخشی دوز سوم واکسن برای مقابله با انواع جهش یافته و قوی‌تر ویروس کرونا است.

پس از انجام آزمایش‌های بالینی و دریافت مجوز، افرادی که دوزهای اول و دوم را دریافت کرده باشند، می‌توانند دوز سوم واکسن تقویت شده را به فاصله ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دوز دوم دریافت کنند. در این صورت انتظار می‌رود در مقابل انواع جدید ویروس کرونا نیز از مصونیت لازم برخوردار باشند.

شرکت فایزر در نظر دارد آزمایش‌های بالینی دوز سوم را روی افرادی اجرا کند که در فاز اول آزمایش‌های واکسن شرکت کرده بودند. براساس اعلام فایزر، هیچ گونه مستندات و شواهدی مبنی بر عدم اثربخشی واکسن فعلی در برابر انواع جدید ویروس کرونا وجود ندارد. با این وجود این شرکت در تلاش است تا روی توسعه دوزهای تقویت شده‌تری نیز کار کند.

  «اوغور شاهین» مدیر عامل بیونتک در بیانیه‌ای گفت:

« انعطاف پذیری پلتفرم اختصاصی واکسن mRNA این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم در صورت نیاز واکسن تقویت شده را ظرف چند هفته تولید کنیم. به منظور اطمینان از ایمن سازی طولانی مدت در برابر ویروس کرونا و انواع جدید آن،‌ چنین رویکری را در پیش گرفته‌ایم.»
برخی کشورها واکسن مورد نیاز برای شهروندان خود را تهیه کرده‌اند تا طی ماه‌های آینده تعداد افرادی بیشتری بتوانند در برابر این بیماری مصونیت پیدا کنند. در حالی دوز سوم در حال بررسی است که پژوهشی جدید از اثربخشی بالای یک دوز این واکسن خبر می‌دهد. یک دوز این واکسن قادر به کاهش ۷۲ درصدی خطر ابتلا به کووید-۱۹ است.

از سوی دیگر شرکت‌های «فایزر» و «بیونتک» از کارایی واکسن خود در برابر گونه‌های آفریقایی و انگلیسی کرونا خبر داده‌‌‌اند که با سرعت بیشتری در حال شیوع هستند