دیجیزا/ پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، دانشمندان همچنان در حال مشاهده و بررسی علائم بلند مدت و کوتاه مدت در میان مبتلایان هستند. از مشکلات کلیوی، از دست دادن موقت حس بویایی و چشایی، و حالا ریزش شدید مو، علائمی هستند که محققان به صورت گسترده در میان بیماران مشاهده می‌کنند.

یک بررسی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایندیانای آمریکا نشان می‌دهد بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ از ریزش موی سر شکایت داشته اند.

سایر علائمی که دانشمندان در این تحقیق به آن رسیدند شامل سرفه، گلو درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تپش قلب، بثورات صورت و نارسایی کلیوی بوده است.

نزدیک به ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا اعلام کرده اند علائم این بیماری را برای بیش از ۳ ماه شاهد بوده اند. حتی در میان کسانی که بهبود یافته‌اند نیز به طور گسترده مغز، تمامی عضلات بدن، مفاصل و پوست درگیر عوارض ویروس شده بودند. مشکلات قلبی نیز یکی دیگر از علائمی است که حتی در میان افراد بهبود یافته مشاهده می‌شود.

همچنین این تحقیق نشان می‌دهد حتی زمانی که بیمار بهبود یافته است عوارض ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند تا مدت‌ها در بدن بیمار باقی بماند. تحقیقات نشان می‌دهد ۳۵ درصد بیماران یک ماه پس از مرخص شدن از بیمارستان نتوانسته اند به شرایط سلامت جسمانی پیش از بیماری برسند.

این افراد علائمی مانند تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس  یا مشکلات تنفسی، خستگی، درد عضلانی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلو درد، آبریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ، و اسهال را از خود نشان داده اند.

تاکنون ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۷۱۹ هزار تن جان خود را از دست داده اند. سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می‌کند تا زمان کشف واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.