مجله ایلیاد/ تحقیقات جدید نشان داده است که گونه‌ی عنکبوت تار طلایی، به شبکه‌ی تارهای خود نوعی زهر اضافه می‌کند که به مرور زمان شکار را فلج می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Journal of Proteome Research منتشر شده است.

دانشمندان دانشگاه سائوپائولوی برزیل، شواهدی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد بر روی تارهای عنکبوت تار طلایی، پروتئینی مشابه سم وجود دارد. آن‌ها دریافته‌اند که این تارها نه تنها چسبنده هستند تا شکار را به خود جذب کنند، بلکه سلاحی برای فلج کردن شکار نیز محسوب می‌شوند. ایده‌ی پشت این تحقیق، پس از آن به‌دست آمد که دانشمندان متوجه شدند برخی از حشراتی که درون تارهای این نوع عنکبوت به دام افتاده‌اند، توسط نوعی سم فلج شده‌اند. آن‌ها دریافتند که این حشرات به محض گیر افتادن درون این تارها، حرکات عجیبی از خود بروز می‌دهند.

محققین برای بررسی این شرایط عجیب، برخی از مواد موجود بر روی تارهای عنکبوت را استخراج کرده و آن‌ها را به زنبورهای عسل تزریق کردند. آن‌ها دریافتند که حرکات زنبور کُند و کُندتر می‌شود تا جایی که کاملاً فلج می‌شود. محققین همچنین دریافتند که این ماده در سم نیش زنبور نیز وجود دارد. البته محققین متوجه شدند که برای کارآمد بودن این سموم، هنوز هم ترکیبات دیگری مورد نیاز است.
پروفسور «ماریو پالما» به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «ترکیبات شیمیایی که بر روی تارهای این گونه عنکبوت یافت می‌شود، حاوی موادی است که حفاظ بدن حشرات را از بین می‌برد و به سم اجازه می‌دهد تا به بدن حشره نفوذ کند و آن‌را فلج کند. این سم در نهایت باعث بسته شدن برخی از گیرنده‌های عصبی در بدن حشرات می‌شود که این گیرنده‌ها کنترل اعصاب پاهای حشرات را در دست دارند. این سم کشندگی بالایی ندارد و فقط باعث فلج شدن شکار می‌شود، زیرا عنکبوت‌ها مایل هستند شکار خود را به صورت زنده بخورند.»

خوشبختانه همانطور که نیش این عمکبوت‌ها کُشنده نیست، سم موجود بر روی تار آن‌ها نیز آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند برای انسان‌ها خطری داشته باشد. پروفسور پالما اضافه می‌کند: «البته حشرات کوچک‌تری وجود دارند که زهر آن‌ها برای انسان‌ها نیز کشنده است. ما هنوز زهر این عنکبوت را بر روی انسان آزمایش نکرده‌ایم، ولی با توجه به ترکیبات موجود در آن نمی‌تواند برای انسان خطری داشته باشد.»