به گزارش دیجیزا به نقل از اکسپرس، علائم امیکرون متفاوت و خفیف‌تر از هر نوع دیگر ویروس کرونا است، بنابراین تشخیص اینکه آیا به امیکرون مبتلا هستید یا خیر، دشوار است. با این حال، علامت حس بویایی که گویی غذا یا مواد پوسیده در اطراف شما وجود دارد می تواند نشان دهد که به امیکرون مبتلا هستید. 

نوع امیکرون ویروس کرونا مدتی است که به گونه غالب در بعضی کشورها تبدیل شده است و امروز نیز مسری ترین نوع آن است.اگرچه همچنان گفته می شود که سه علامت اصلی کرونا عبارتند از: سرفه‌های مداوم، تب و از دست دادن یا تغییر حس چشایی یا بویایی طبیعی (آنوسمی)، اما در حال حاضر علائم سویه غالب اینگونه نیست. تنها ۵۰ درصد از افراد سه علامت تب، سرفه یا از دست دادن حس بویایی یا چشایی را در ابتلا به امیکرون تجربه کردند.

۵ علامت اصلی برای امیکرون و دلتا عبارت بودند از:
آبریزش بینی
سردرد
خستگی (خفیف یا شدید)
عطسه کردن
گلو درد

از دست دادن یا تغییر در حس چشایی و بویایی در اوایل سال ۲۰۲۱ جزو ۱۰ علامت اصلی بود، اما اکنون بسیار کمتر رایج است.
با این وجود، از هر پنج نفر یک نفر هنوز این علامت ها را تجربه می کند. از دست دادن یا تغییر در حس چشایی یا بویایی شما به این معنی است که افرادی که مبتلا به کرونا هستند نمی توانند چیزی را به درستی بو کنند یا بچشند، یا بوی و مزه اشیا کمی متفاوت از حالت عادی باشد.
اگرچه افراد کمتری علائم مربوط به بو یا مزه را تجربه می‌کنند، اما هنوز هم یکی از علائم احتمالی امیکرون تغییر در حس بویایی و چشایی است که باید مراقب آن باشید.
بسیاری از دانشمندان موافق هستند که کرونا از گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (ACE2) برای ورود به سلول ها از طریق اتصال به پروتئین اسپایک استفاده می کند.


این گیرنده بر روی سلول های پشتیبان که همراه با نورون های بویایی، اپیتلیوم بویایی را تشکیل می دهند، یافت می شود. به همین دلیل است که این بیماری باعث ایجاد مشکلاتی در بویایی می شود.
به نظر نمی رسد که این ویروس مستقیماً بر طعم تأثیر بگذارد، اما بو و مزه ارتباط نزدیکی با هم دارند زیرا هر دو از انواع گیرنده های مشابهی استفاده می کنند.
همچنین، بینی و دهان از طریق یک راه هوایی به هم متصل می شوند، بنابراین شما به طور همزمان غذا را بو و مزه می کنید.


آیا می دانستید که ۹۰ درصد چیزی که به عنوان طعم درک می شود در واقع بو غذا است؟ به همین دلیل است که ممکن است در ابتلا به ویروس کرونا با بویایی و چشایی مشکل دار مواجه شوید.
“کسی که مبتلا به پاروسمی در اثر کرونا می شود ممکن است قادر به تشخیص بوها باشد، اما بوی برخی چیزها متفاوت و اغلب ناخوشایند است.
این بوهای ناخوشایند اغلب به صورت مواد شیمیایی، مدفوع، گوشت پوسیده یا کپک توصیف می شوند.