مجله ایلیاد/ هر روز دنیا در حال یادگیری چیزهای جدید در مورد کووید۱۹ است. اکنون یافته‌ی جدید دانشمندان این است که احتمالاً ریزش مو از عوارض بلند مدت کووید۱۹ برای کسانی است که به صورت شدید دچار این بیماری شده‌اند و کارشان به بیمارستان کشیده است. نتایج این یافته‌ها در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است. در این مطالعه محققین دریافته‌اند که زنان بیشتر در معرض این عارضه‌ی کووید۱۹ خواهند بود.

محققین در مطالعات گذشته دریافته بودند که ۱۰ درصد مبتلایان به کووید۱۹ تا سه ماه پس از بهبود پیدا کردن هنوز عوارض بیماری را با خود خواهند داشت. برخی از این افراد عوارضی مانند نداشتن حس بویایی و چشایی، خستگی، اسهال و درد مفاصل را تا سه ماه پس از بهبود یافتن گزارش کرده‌اند.

مطالعه‌ی جدیدی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که علائمی مانند خستگی و درد مفاصل را می‌توان از عواقب بلند مدت ابتلا به کووید۱۹ دانست، ولی هنوز هم عوارضی وجود دارند که زمان‌های طولانی‌تری با فرد باقی می‌مانند. یکی از این موارد ریزش مو است.

در این مطالعه ۱۶،۵۵ نفر که از بیمارستان ووهان مرخص شده بودند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این افراد شش ماه پس از بهبودی مجدداً آزمایش خون داده‌اند. از آن‌ها تست ورزش نیز گرفته شده و پرسش‌نامه‌ای نیز به آن‌ها داده شده تا عوارض بلند مدتی که در خود مشاهده کرده‌اند را گزارش کنند.

تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داده است که ۶۳ درصد افراد خستگی و ضعف ماهیچه‌ها را گزارش کرده‌اند، ۲۷ درصد افراد مشکلات خواب داشته‌اند و ۲۲ درصد افراد ریزش مو را گزارش کرده‌اند.
محققین می‌گویند: «مبتلایان به کووید۱۹ طی شش ماه پس بهبودی، از خستگی، ضعف ماهیچه، مشکلات خواب و اضطراب و افسردگی رنج می‌برده‌اند. با این حال ریزش مو نیز یکی از مورادی است که به وفور توسط این بیماران گزارش شده است.»

باید متذکر شد که ریزش مو در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی غیرمعمول نیست و حتی پس از بهبودی از سرما خوردگی نیز در بازه‌ی کوتاهی رخ می‌دهد. محققین می‌گویند: «ریزش موی دوره‌ای پس از تب و بیماری کاملاً عادی است. تب یکی از علائم شایع کووید۱۹ است. افرادی که دچار تب شدید بوده‌اند و از بیماری بهبودی یافته‌اند در چند ماه آینده دچار ریزش موی دوره‌ای خواهند شد.»

محققین می‌گویند که ریزش مو پس از بهبودی از کووید۱۹ می‌تواند شش تا نه ماه به طول بیانجامد و استرس می‌تواند وضعیت آنها ‌را بدتر کند. البته دانشمندان پیش‌بینی ‌می‌کنند که ریزش موی ناشی از کووید۱۹ به صورت خودبه‌خود به حالت عادی برمی‌گردد.