تقریبا سه چهارم قرن است که فضانوردان عکس های فضایی بسیار زیبایی با حضور کره زمین به ثبت می‌رسانند و برخی از آن‌ها، عظمت جهان هستی را به خوبی نشان می‌دهند. تصاویر بسیار زیادی از زمین در فضا گرفته شده‌اند که باعث می‌شوند بسیاری از افراد، درک بهتری از فضا و جهان هستی داشته باشند.
در ادامه به سراغ ۸ عکس فضایی فوق‌العاده از کره زمین می‌رویم.

عکس های فضایی از کره زمین

نمایی از زمین که در طول پرواز موشک V-2 در سال ۱۹۴۶ گرفته شده است

شاید باور این قضیه سخت باشد، اما این عکس در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۶ (۲ آبان ۱۳۲۵) گرفته شده است، یعنی ۱۱ سال پیش از پرتاب موشک اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا. این تصویر همچنین اولین نمای گرفته شده از کره زمین از فضا محسوب می‌شود که توسط دوربین نصب شده روی موشک V-2 گرفته شده است، همان موشکی که توسط نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم برای ترساندن بریتانیایی‌ها استفاده می‌شد!
موشک در ماموریت خود تا ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری سطح زمین پرواز کرد و از مکانی پنج برابر بالاتر از رکورد قبلی موفق به ثبت این عکس شد.

مدارگرد ماه ۱ (Lunar Orbiter 1) ناسا اولین فضاپیمای تاریخ است که در ۲۳ آگوست ۱۹۶۶ (۱ شهریور ۱۳۴۵) موفق شد نمایی از کره زمین در مجاورت با ماه را ثبت کند. (تصویر بالا)

این عکس نمادین از کره زمین، با منظره‌ای از سطح ناهموار ماه، در تاریخ ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ (۳ دی ۱۳۴۷) و در طی ماموریت با خدمه آپولو ۸ به ماه گرفته شده است. «جیم لاول»، فضانورد ناسا در آن زمان گفته بود:
«تماشا این تنهایی گسترده بسیار الهام‌بخش است و باعث می‌شود متوجه شوید که روی زمین چه چیزی دارید.»
  تصویر بالا، یکی از قابل تشخیص‌ترین عکس‌های کره زمین است که سیاره ما را با شکوه خود نشان می‌دهد و در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۷۲ (۱۶ آذر ۱۳۵۱) توسط خدمه آپولو ۱۷ گرفته شده است. فضانوردان ناسا در آن زمان، در حال بازگشت به زمین بودند و این عکس را در فاصله ۲۹ هزار کیلومتری به ثبت رساندند.
آفریقا و ماداگاسکار به همراه شبه جزیره عربستان و قطب جنوب در این نما به خوبی دیده می‌شوند.

کاوشگر فضایی وویجر ۱ (Voyager 1) ناسا، این تصویر از زمین و ماه را در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۷ (۲۷ شهریور ۱۳۵۶) گرفته است. این همچنین اولین تصویر ما از دو جرم آسمانی مجزا در یک قاب است.
وویجر ۱ در هنگام گرفتن این عکس، در فاصله ۱۱.۶۶ میلیون کیلومتری زمین بوده است. تصویر نهایی از سه عکس ساخته شده و روشنایی ماه برای وضوح بیشتر، افزایش یافته است.

نقطه آبی کمرنگ یا Pale Blue Dot دیگر تصویر معروفی از کره زمین است که توسط وویجر ۱ در ۱۴ فوریه ۱۹۹۰ (۲۵ بهمن ۱۳۶۸) گرفته شده است و دورترین نمای ثبت شده از زمین محسوب می‌شود.
کاوشگر ناسا هنگام گرفتن این عکس، در فاصله ۶ میلیارد کیلومتری خورشید قرار داشته است. «کارل سیگن»، نویسنده و اخترشناس معروف آمریکایی در کتاب Pale Blue Dot خود نوشته: «دوباره به آن نقطه نگاه کنید. آن خانه ما روی زمین است.»

تصویر بالا، اولین عکس گرفته شده از کره زمین، از سطح یک سیاره دیگر محسوب می‌شود. مریخ‌نورد اسپیریت ناسا این عکس را از کره مریخ و در اوایل سال ۲۰۰۴ گرفت.

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ (۱۱ بهمن ۱۳۹۲) موفق شد تا منظره‌ای از زمین و ماه را در کنار یکدیگر ثبت کند. این تصویر، حدود ۸۰ دقیقه پس از غروب خورشید گرفته شده که در آن جسم درخشان‌تر زمین است. سیاره سرخ در زمان ثبت این تصویر، ۱۶۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشته است.

تصویر بالا توسط دوربین‌های زاویه باز و باریک فضاپیما کاسینی-هویگنس در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳ (۲۰ خرداد ۱۳۹۲) ثبت شده است. کاوشگر ناسا در آن زمان حدود ۱.۴۶ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله داشت و در کادر آن زمین و ماه به شکل یک نقطه دیده می‌شوند.