دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ به زمین خورد حاوی عناصر ایجاد حیات است

شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ به زمین خورد حاوی عناصر ایجاد حیات است

دیجیزا/ دانشمندان کشف کردند شهاب سنگی که در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۸ در آسمان آمریکا پدیدار شد و سپس در یک دریاچه یخ زده در میشیگان فرود آمد، حاوی برخی از عناصر اصلی برای ایجاد حیات است.
این سنگ که پهنای آن شش فوت(۱.۸ متر) است هنگام حرکت با سرعت ۳۰ هزار مایل در ساعت، آسمان را روشن کرد و تصاویر آن به سرعت در سراسر جهان پخش شد.

قطعات این شهاب سنگ به سرعت ردیابی و به دانشمندان تحویل داده شد. حال دانشمندان اظهار کرده‌اند این شهاب سنگ حاوی برخی از عناصر اصلی برای ایجاد زندگی است. “ترکیبات آلی” درون این شهاب سنگ یافت شده است و این مولکول‌های حاوی کربن پایه اسیدهای آمینه، چربی‌ها، دی.ان.ای و سایر مواد بیولوژیکی هستند.

کشف این مواد اولیه بر روی یک سنگ فضایی به این معنی است که ممکن است میلیاردها سال پیش شهاب سنگی بزرگتر اما مشابه بر روی زمین فرود آمده و این ترکیبات آلی را با خود آورده و در نهایت باعث ایجاد حیات شده است.

“فیلیپ هک”(Philipp Heck) متصدی موزه فیلد در شیکاگو که به تجزیه و تحلیل این شهاب سنگ پرداخته گفت: این نوع ترکیبات آلی احتمالاً سال‌ها پیش و در هنگام تشکیل اولیه زمین توسط شهاب سنگ‌ها به زمین منتقل شده‌اند و ممکن است به ایجاد مواد تشکیل دهنده زندگی کمک کرده باشند.

در حالی که دانشمندان می‌دانند که ترکیبات مبتنی بر پایه کربن در پیشرفت حیات کره زمین بسیار موثر بودند اما درک ریشه آنها همچنان همانند یک راز است. برخی از نظریه‌ها می‌گویند که آنها از اعماق زمین بیرون زده‌اند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند که آنها احتمالاً از طریق شهاب سنگ‌ها از جهان دیگر بر روی سیاره ما فرود آمده‌اند.

تصور نمی‌شود که این شهاب سنگ به تنهایی حاوی زندگی باشد بلکه حاوی موادی است که با توجه به شرایط مناسب می‌توانند حیات ایجاد کنند. رادارهای هوایی به دانمشندان در نشان دادن موقعیت و سرعت شهاب سنگ کمک کرد.

دکتر هک گفت: این بدان معنی بود که ما خیلی سریع توانستیم آن را پیدا کنیم. در عرض دو روز “رابرت وارد”(Robert Ward) که به بررسی شهاب سنگ‌ها علاقه دارد اولین قطعه آن را در سطح یخ زده دریاچه استرابری(Strawberry Lake) ، نزدیک هامبورگ، میشیگان شناسایی کرد و آن را به موزه فیلد شیکاگو سپرد.

“جنیکا گریر”(Jennika Greer) یکی از نویسندگان این تحقیق و دانشمند دانشگاه شیکاگو گفت: این تحقیق نشان داد که جدا از حضور ترکیبات آلی در آن، این سنگ یک شکل نادر از شهاب سنگ است که به آن کندریت H۴ می‌گویند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Meteoritics & Planetary Science” منتشر شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *