دیجیزا/ به‌گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات تا ۸۰ درصد پیشرفت کسب کرده و بنا است تا مستقل از ارتباطات جهانی کار کند.
   
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در برنامه‌ی زنده‌ی «چاپ اول» در شبکه خبر اعلام کرد که طبق بیانات مقام معظم رهبری، محور‌های اصلی سیاست گذاری و هماهنگ سازی و نظارت در سه حوزه‌ی دبیر شورای فضای مجازی، هم در جلسات شورا و هم جلسات مرکز ملی فضای مجازی، تحقق یافته و ایران در حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات و در حوزه‌ی ارتباطی، چیزی حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ است.

شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ی‌ پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است. بدین معنا که در شبکه ملی اطلاعات همانند دیگر شبکه‌های داخلی، برای ارتباط کاربر با سرویس‌های داخلی، دیتا از کشور، استان یا حتی شهر کاربر مدنظر خارج نمی‌شود و ضمن ارتباط سریع و باکیفیت‌تر، هزینه‌ها را برای کاربران، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس و شرکت‌های ایجادکننده‌ی زیرساخت‌های ارتباطی، کاهش می‌دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی همچنین در خصوص دستاورد‌های شبکه ملی اطلاعات طی ۱۰ سال گذشته نیز توضیح داد و وضعیت کاربران ایرانی در فضای مجازی را نسبت به ۱۰ سال گذشته، هزاران برابر بیشتر، متنوع‌تر و باکیفیت‌تر اعلام کرد. فیروزآبادی از اعمال سیاست‌گذاری‌هایی در این زمینه نیز خبر داد و به سندی در شبکه‌ی ملی اطلاعات در زمینه‌ی پیام‌رسان‌ها اشاره کرد که سند پیشگیری و مقابله با حملات سایبری و نظام هویت معتبر نام دارد. به گفته‌ی فیروزآبادی این سند به نظام بخشیدن در استفاده از اینترنت و بالا بردن امنیت، کمک بسیاری کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، امنیت را دارای سه شاخه دانست. به گفته‌ی وی یکی از این شاخه‌ها بحث پایداری یا همان پایداری خدمات است؛ دوم امنیت دارایی‌های فکری، معنوی، نرم‌افزار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی که به محافظت احتیاج دارد و در نهایت بحث ایمنی است. فیروزآبادی کار در بحث ایمنی را سخت و حساس توصیف کرد و اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در این حوزه، تلاش می‌کند تا فضای امن و سالمی را دراختیار طبقات مختلف اجتماعی از جمله کودکان، نوجونان و جوانان قرار دهد.

فیروزآبادی در گفت‌وگوی شبکه‌ی خبر، در پاسخ به این سؤال که چگونه یک کاربر این امنیت را احساس می‌کند، اضافه کرد که امنیت به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که یک سری از آن‌ها امنیت‌ تکنولوژیکی است. به گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در همین راستا در تمام نهاد‌های کشور به‌خصوص در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها، حراست دیجیزا راه اندازی شده و تلاش برای راه‌اندازی ساختار مناسب‌تری در سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها ادامه دارد. ابوالحسن فیروزآبادی در راستای رسیدن به هدف ایجاد پایگاه‌های رصد و هدایت در کشور، از ایجاد بیش از ۶۰ مرکز آپ در دانشگاه‌ها خبر داد که رخداد هرگونه حادثه‌ی امنیتی در فضای مجازی، در این مراکز، تحلیل فنی می‌شود. علاوه بر این، به گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در سازمان فناوری اطلاعات، یک اداره‌ی کل امنیتی شکل گرفته که به زیرساخت‌های امنیتی منسوب است. فیروزآبادی، دلیل راه‌اندازی اداره‌ی کل امنیتی را، ده‌ها حمله‌ی سنگین روزانه از خارج از کشور به شبکه ملی کشور دانست و اضافه کرد که تمام حملات گروه‌های آماتور و سازمان یافته در سطح جهانی، توسط اداره کل امنیتی رصد و دفع می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره رصد امنیت اخلاقی اضافه کرد که با تمهیدات مجلس شورای اسلامی، کارگروه مصادیق مجرمانه برای این منظور در نظر گرفته شده است. به گفته‌ی فیروزآبادی در این کارگروه وزارت‌خانه‌ها و نیروی انتظامی و… عضو شده‌اند تا تصمیم‌گیری دادستان کل در حوزه اخلاقی در حد مقدورات شبکه ایمن شود.

فیروزآبادی اعلام کرد که کارگروه مصادیق مجرمانه برای استفاده‌ی بی دغدغه خانواده‌ها از اینترنت توسط نوجوانانشان اختلاف نظر‌هایی دارد؛ بااین‌حال، فرض و تلاش بر این است تا شورای عالی فضای مجازی مجهز به شبکه‌ای باشد که در حوزه‌ی اخلاقی از یک سطح قابل اطمینانی برای گروه‌های سنی جامعه برخوردار است.

وی همچنین در خصوص نامنظمی جلسات نیز عنوان کرد که مقام معظم رهبری در آبان ۹۸ مسئولیت شبکه ملی اطلاعات را به عهده دولت دانستند و در جلسه‌ی سه‌شنبه هفته گذشته نیز، رئیس جمهور قول دادند تا پایان سال جاری، جلسات به‌طور منظم یک هفته درمیان برگزار شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که تلاش ‌می‌شود تا برای تصمیم‌گیری نهایی در حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات و مباحثی که شکل می‌گیرد، نوعی اجماع وجود داشته باشد. وی در همین راستا اعلام کرد که اگر اختلاف نظرها در مورد بند‌های مختلفی که تصویب می‌شود زیاد باشد، رای‌گیری صورت می‌گیرد؛ ولی در اغلب اوقات تصمیمات دبیران غالب است. به گفته‌ی فیروزآبادی در این زمینه یک سری مباحث به‌علت کمبود جلسات در نوبت قرار می‌گیرد؛ برای مثال بحث سامان‌‎دهی اینترنت کودکان کشور و موضوع مقابله با اخبار جعلی، به‌طور رده‌بندی در نوبت است تا به آن رسیدگی شود.

ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص دلیل اصلی تعلل در خدمات رسانی خدمات اینترنتی که مقام معظم رهبری هم از آن گله و شکایت کرده‌اند، اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات و در حوزه ارتباطی حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ است. به گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، ایران در این حوزه، موفق به فراهم کردن یک شبکه‌ی مستقل از ارتباطات جهانی شده تا در شرایط خاص بتواند مستقل از جهان کار کند. فیروزآبادی درحال‌حاضر این شبکه را به‌شدت آسیب‌پذیر خواند، چرا که درگاه ورود ایران به این شبکه، درگاهی است که توسط شرکت‌های خارجی کنترل می‌شود. پیش از نیز ابوالحسن فیروزآبادی از ساخت گوشی‌هایی با سیستم‌عامل مستقل خبر داده و اعلام کرده بود که آسیب‌پذیرترین نقطه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات، مدخل ورودی به شبکه است که درحال‌حاضر، دو سیستم‌عامل اندروید و iOS را شامل می‌شود. فیروزآبادی این سیستم‌ها را عامل‌های فعالی خطاب کرده بود که با مراکز خاصی در تماس هستند؛ وی به همین دلیل، تحت‌کنترل‌بودن توسط این دو سیستم‌عامل را مسئله‌ای خطرناک می‌دانست.

به گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات و حوزه‌ی ارتباطی، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و عامل اصلی آن اختلاف نظر‌هایی است که در پذیرش مسئولیت آن وجود دارد؛ زیرا در دولت ساختاری که بتواند این مسئولیت را بپذیرد وجود ندارد. فیروزآبادی در ادامه افزود که وزارت ارتباطات نیز در شرح وظایف خود نمی‌دانست تا مسئولیت این حوزه و حتی بخش امنیتی اپلیکشن‌های داخلی را بپذیرد تا کشور‌های دیگر مدیریت این حوزه را به دست نگیرند. به دستور مقام معظم رهبری در آبان ۹۸ درحال‌حاضر مسئولیت شبکه ملی اطلاعات، وظیفه‌ی دولت است. دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز توضیح داد که دولت در این حوزه سندی به‌نام طرح ملی کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده که هفته‌ی گذشته به پایان رسید. به گفته‌ی فیروزآبادی، طرح ملی کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، اولین سند هدف‌دار است و مسئولیت بخش فنی آن را شبکه ملی اطلاعات، و راهبری بخش غیرفنی آن که اهداف عملیاتی اقتصادی است، را مرکز ملی برعهده دارد.