دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

شارژ تلفن همراه با استفاده از لباسی که انرژی خورشید را جذب می‌کند

شارژ تلفن همراه با استفاده از لباسی که انرژی خورشید را جذب می‌کند

پژوهشگران انگلیسی، نوعی پارچه ابداع کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از نور خورشید، برق تولید کند و دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه را شارژ کند.

  به نقل از دیلی میل، تمام شدن شارژ تلفن همراه هنگام بیرون رفتن ممکن است احساس گم شدن را به معنای واقعی کلمه در شما ایجاد کند اما شاید این مشکل به زودی به مشکلی در گذشته تبدیل شود زیرا دانشمندان لباس‌هایی را ابداع کرده‌اند که می‌توانند دستگاه‌ها را با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ کنند.

پژوهشگران “دانشگاه ناتینگهام ترنت”(NTU)، نوعی پارچه ابداع کرده‌اند که ۱۲۰۰ سلول فتوولتائیک یا پنل‌ خورشیدی مینیاتوری در آن تعبیه شده‌اند. این پارچه می‌تواند حدود ۴۰۰ میلی‌وات انرژی الکتریکی را از خورشید به دست آورد که برای شارژ کردن یک ساعت هوشمند یا تلفن همراه کافی است. از این پارچه می‌توان برای تولید لباس نیز استفاده کرد.

دکتر “تئودور هیوز رایلی”(Theodore Hughes-Riley)، پژوهشگر حوزه نساجی گفت: این نمونه اولیه، چشم‌انداز هیجان‌انگیزی را از پتانسیل آینده منسوجات الکترونیکی نشان می‌دهد. تاکنون فقط تعداد کمی از مردم تصور می‌کردند که پوشاک یا منسوجات آنها را می‌توان برای تولید برق استفاده کرد.

وی افزود: موادی که ما برای همه مقاصد توسعه داده‌ایم، مانند همه منسوجات معمولی ظاهر می‌شوند و رفتار می‌کنند زیرا می‌توان آنها را مچاله کرد و در ماشین لباسشویی شست اما در زیر سطح این پارچه‌ها، شبکه‌ای شامل بیش از هزار سلول کوچک فتوولتائیک پنهان است که می تواند انرژی خورشید را برای شارژ دستگاه‌های شخصی مهار کند.

در این پارچه، سلول‌های خورشیدی تعبیه شده‌اند که فقط پنج میلی‌متر طول و ۱.۵ میلی‌متر عرض دارند و برای کاربر غیرقابل تشخیص هستند. سلول‌های خورشیدی دارای یک پوشش رزین پلیمری ضد آب هستند و با سیم‌کشی قوی و انعطاف‌پذیری در ماده تنفس‌پذیر به یکدیگر متصل می‌شوند.

شارژ تلفن همراه با استفاده از لباسی که انرژی خورشید را جذب می‌کند

این پارچه الکترونیکی فعلا در مرحله نمونه اولیه است و ابعاد آن به ۵۱ سانتی متر در ۲۷ سانتی‌متر می‌رسد. در آینده شاید بتوان این پارچه را برای درست کردن یک لباس مانند ژاکت به کار برد یا آن را در بخشی از لوازم جانبی مانند کوله‌پشتی استفاده کرد.

طراحان اطمینان حاصل کرده‌اند که این پارچه می‌تواند در معرض نیروهایی مشابه نیروهایی که به لباس‌های روزمره وارد می‌شوند، قرار بگیرد و می‌توان آن را در ماشین لباسشویی با دمای ۴۰ درجه سلسیوس همراه با لباس‌های دیگر شست.

آزمایشات نشان داد که این ماده در معرض نور خورشید می‌تواند ۳۳۵.۳ میلی‌وات خروجی تولید کند. پژوهشگران تخمین می‌زنند که پارچه زیر نور مستقیم خورشید در ظهر می‌تواند تا ۳۹۴ میلی‌وات برق تولید کند.

دکتر رایلی گفت: منسوجات الکترونیکی واقعا پتانسیل تغییر رابطه مردم با فناوری را دارند. این نمونه اولیه نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم بسیاری از دستگاه‌ها را شارژ کنیم. این یک پیشرفت هیجان‌انگیز به شمار می‌رود که مبتنی بر فناوری‌های پیشین ما است و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مقیاس آن را برای تولید قدرت بیشتر افزایش داد.

“ماتولو کگاتوکه”(Matholo Kgatuke)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ناتینگهام ترنت گفت: این پروژه نشان می‌دهد که چگونه منسوجات الکترونیکی می‌توانند در خط مقدم پایداری باشند و مفاهیم موجود ما را در مورد فناوری تغییر دهند. ما روش‌های بافندگی قدیمی را با فناوری مدرن ترکیب کرده‌ایم تا در آینده محصولاتی را ابداع کنیم که ممکن است درک مردم را در مورد لباس و تجهیزات الکترونیکی تغییر دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *