دیجیزا/  محققان انگلیسی در یک کشف جالب تحقیقاتی، متوجه شده اند گیاه آرابیدوپسیس که تاکنون عمدتاً به عنوان گیاهی مدل مطرح بوده است، خواص بی بدیلی در درمان سرطان سینه دارد.
طبق کشفیات جدید دانشمندان انگلیسی، گیاهی که قبلاً تصور می شد از نظر پزشکی فاقد مصرف خاصی است، اکنون می تواند به عنوان یک قهرمان در دنیای پزشکی مطرح باشد.
برگ های این گیاه که «آرابیدوپسیس تالیانا» نام دارد و تاکنون بیشتر به عنوان گیاه مدل برای انجام آزمایش های مختلف مطرح بوده است، قادر است بدون هرگونه تأثیر منفی بر سلول های سالم بدن، رشد سلول های سرطان سینه را متوقف سازد. این موضوع نوید تحولی بالقوه در دنیای داروهای مرتبط با شیمی درمانی سرطان در آینده را می دهد.

در این پژوهش که نتایج آن در نشریه New Phytologist منتشر شده اند، محققانی از دانشگاه لندن، دانشگاه برونل و دانشگاه اکس تر برگ های گیاه فوق را پس از تیمارکردن با هورمون گیاهی جاسمونات، در معرض سلول های سرطان سینه قرار دادند.
آن ها دریافتند که اگرچه به دنبال این اقدام، رشد سلول های سرطانی متوقف می شود، اما سلول های طبیعی تحت تأثیر قرار نمی گیرند. این نتیجه مهم می تواند منجر به بهبود سریع تر و اثرات ثانویه کمتری برای بیماران شود.

محققان فوق همچنین مکانیسم های مولکولی مرتبط با تغییرات سلول های سرطانی سینه را کشف کرده اند که امکان درمان های جدید دیگری را فراهم می کند.
به گفته آن ها، «این کشف به خوبی ثابت می کند که حتی گیاهانی که دارای شجره نامه غیر دارویی هستند می توانند برای درمان سرطان به کار روند».
آن ها می افزایند: «داستان این گیاه به نوعی شبیه به داستان سیندرلا شده است. در واقع هیچ کس فکر نمی کرد آرابیدوپسیس که اکنون آن را می توان سیندرلای دنیای گیاهان دارویی نامید، چنین عملکردی برای درمان بیماری سرطان داشته باشد».

 این یافته ها، همراه با پیشرفت های اخیر در مهندسی متابولیسم و بیوتکنولوژی، رویکرد دانشمندان را در تولید و تجزیه و تحلیل فعالیت های زیستی متابولیت های با ارزش گیاهان در مقیاس صنعتی تسهیل می کند.