دیجیزا/ بگذارید باهم صادق باشیم؛ وقتی موبایل‌تان ضعیف شده و عملکردی بسیار کند می‌یابد، این بدترین اتفاقی است که می‌تواند به سر دیوایس هوشمندتان بیاید. اما نیازی به وحشت‌زده شدن هم نیست. اگر دیوایس اندرویدی‌تان کند شده، بهبود وضعیت آن پروسه‌ای تقریبا بسیار سریع است.

بنابراین اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید، پیش از رفتن به سراغ تعمیرکار یا خرید یک موبایل جدید، راه‌ حل‌هایی که در این مقاله لیست کرده‌ایم را تست کنید.

چطور موبایل اندرویدی را ایرادیابی کنیم؟

برای بهبود مشکلاتی که منجر به کند شدن موبایل اندرویدی شده‌اند، سه راه مختلف وجود دارد.

۱- پاک کردن کش

هر بار که با موبایل‌تان به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازید، اندکی اطلاعات در کش موبایل‌تان ذخیره می‌شود. بنابراین پاک کردن کش یک راه عالی برای افزایش سرعت موبایل اندرویدی است.

برای این کار گام‌های زیر را دنبال کنید:

به سراغ منوی Settings در دستگاه بروید.
روی گزینه Storage بزنید.
زیر Device Storage، روی Internal Storage کلیک کنید.
گزینه Cached Data را انتخاب کنید.
یک پنجره هشدار باز می‌شود که از شما می‌پرسد آیا از این کار اطمینان دارید یا خیر. گزینه OK را بزنید.

نکته مهم اینست که با پاک کردن کش اپلیکیشن‌ها، اطلاعات مهم اپلیکیشن‌ها پاک نمی‌شود. البته App Data که معمولا شامل چیزهایی مانند اطلاعات اکانت است را نیز می‌توان از همین منو پاک کرد، اما هنگام این کار دقت ویژه نشان دهید تا اطلاعات مهم به صورت ناخواسته از دست نروند.

۲- پاک کردن فایل‌ها و اپلیکیشن‌های بلا استفاده

با پاک کردن اپلیکیشن‌هایی که هیچوقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، قادر به آزاد کردن بخشی از حافظه مورد نیاز برای عملیات‌های سیستم عامل هستید. پاک کردن هرچیزی که به آن نیاز ندارید، از تصاویر و ویدیوها گرفته تا فایل‌ها و مستندات، می‌تواند به شرایط کمک کند.

برای اینکه درکی خوب از این داشته باشید که چه چیزی بیشتر فضای موبایل را اشغال کرده، می‌توانید به منوی Settings بروید، سپس Storage و در آخر تب Device Maintenance را باز کنید تا ببینید چه مقدار فضای خالی دارید و چه چیزی بیشترین فضا را مال خود کرده.

۳- ری‌استارت یا ریست کردن دستگاه

اگر تمام راهکارهای ساده را تست کرده‌اید و موبایل اندرویتان همچنان کند است، وقتش رسیده که به سراغ تنظیمات حالت کارخانه بروید.

ابتدا از اطلاعات درون موبایل بک‌آپ بگیرید و بعد به Settings بروید.
گزینه General Management را زده و بعد Reset را انتخاب کند.
گزینه Reset Settings را بزنید.

و اگر این کار هم جواب نداد، «Factory Data Reset» کامل را تست کنید. اگر مشکل ادامه داشت، دیگر وقت کمک گرفتن از متخصصین رسیده.