سخت افزار/ با همه‌گیر شدن شبکه‌های ۵G برای تغییر تجربه داده تلفن همراه، سرعت‌های دانلود و آپلود بالا به زودی تبدیل به امری عادی می‌شوند. با این حال، زیرساخت بسیار قوی ۴G سبب شده تا مردم برخی از کشورها از قبل به اتصال بسیار سریع دسترسی داشته باشند. حال در لیست سریعترین شبکه موبایل جهان، Etisalat امارات متحده عربی در راس قرار گرفته و سرعت آن تقریباً ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه اندازه گیری شده که ۳ برابر بیشتر از میانگین ۳۳ مگابیت بر ثانیه در آمریکا است.

با اینکه اتصال ۵G برای تغییر آینده اتصالات تلفن همراه راه اندازی شده، شبکه‌های ۴G لزوماً کند و غیر قابل اعتماد نیستند. در برخی کشورها، ارائه دهندگان خدمات مخابراتی به طور چشمگیری از اتصال سریع در شبکه‌های ۴G موجود خود نهایت استفاده را می‌کنند. ترکیبی از زیرساخت‌های بیش از حد مهندسی شده و هزینه‌های نسبتاً زیاد سبب شده تا شبکه‌های خاصی در کره جنوبی و امارات متحده عربی قادر به ارائه سرعت فوق العاده سریع ۴G شوند.

به عنوان مثال Etisalat امارات متحده عربی خدمات ارتباطات خود را با سرعت متوسط ​​۹۸.۷۸ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد که سریعترین شبکه موبایل جهان است. SK Telecom کره جنوبی در مقام دوم ایستاده اما همچنان اتصال سریع ۸۹.۵۴ Mbps را ارائه می‌دهد. در مقابل، سرعت متوسط ​​۴G در ایالات متحده حدود ۳۰ مگابیت بر ثانیه اندازه گیری شده است.

ازدحام جمعیت و زیر ساخت مناسب، اصول سریعترین شبکه موبایل جهان
جمعیت زیاد کاربران ۴G و زیرساخت‌های شلوغ شبکه در مراکز جمعیتی کشور‌های مختلف سبب شده تا بسیاری از افراد از اتصال سریع تلفن همراه برخوردار نباشند.

در گزارش سایت OpenSignal ذکر شده که میانگین سرعت ۵G در ایالات متحده در حدود ۵۰ مگابیت بر ثانیه اندازه‌ گیری شده. این به دلیل ازدحام شبکه در نقاط خاص است و البته از طرف دیگر تعداد کمی از شرکت‌های مخابراتی از زیرساخت mmWave به طور گسترده استفاده می‌کنند.

شاید اگر از هر فناوری به میزان حداکثری استفاده شود، نیازی به ارتقاء نسل به نسل و زود به زود نباشد.