دیجیزا/ با گذشت چند ماه از توقف فعالیت‌های ویمو به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این شرکت اعلام کرد که در هفته‌های آینده، خدمات تاکسی خودران خود را برای عموم مردم ارائه خواهد داد.
   
ویمو روز پنجشنبه خدمات تاکسی تمام‌خودران اینترنتی خود را در منطقه فونیکس راه‌اندازی و گسترش خواهد داد و تلاش خود را برای تبدیل سال‌ها تحقیقات درباره خودروهای خودران به کسب‌وکار درآمدزا از نو آغاز می‌کند.

ویمو، واحد فناوری خودرو خودران گوگل و آلفابت، اعلام کرد که خدمات تاکسی‌رانی خود را با استفاده‌ از مینی‌ون‌های بدون سرنشین انسانی برای اعضای فعلی سرویس Waymo One در منطقه فونیکس آغاز می‌کند. ویمو قصد دارد در چند هفته، دسترسی به این سرویس را برای تمام کسانی فراهم کند که اپلیکیشن Waymo را روی گوشی هوشمند خود دانلود می‌کنند و می‌خواهند در محدوده‌ای به مساحت ۱۳ هزار هکتار (۵۰ مایل مربع) از منطقه فونیکس سوار تاکسی شوند.

جان کرافیک، مدیرعامل ویمو، در کنفرانسی تلفنی گفت که این شرکت هم‌اکنون فقط سواری با خودروهای بدون راننده را برای مشتریان ارائه می‌دهد. در مدت چند هفته، ویمو با استفاده از مینی‌ون‌های پاسیفیکا ساخت شرکت فیات‌کرایسلر، خدمات خود را برای منطقه‌ای وسیع‌تر از ۲۶ هزار هکتار (۱۰۰ مایل مربع) در منطقه‌ی فونیکس راه‌اندازی می‌کند.

برخی از ون‌های ویمو در فونیکس هنوزهم خدمه خواهند داشت. ویمو نگفته است که کجا و چه زمانی کسب‌وکار روبوتاکسی یا تاکسی خودران خود را فراتر از منطقه فونیکس گسترش خواهد داد. کرافیک در این زمینه گفت:

شما می‌توانید تصور کنید که چقدر دوست داریم فرصتی برای آوردن سرویس Waymo One به ایالت کالیفرنیا فراهم شود. قبل از اینکه بیماری ویروسی کرونا ما را به توقف فعالیت خود در بهار امسال مجبور کند، ویمو در منطقه فونیکس از وسایل نقلیه بدون سرنشین انسانی برای ارائه خدمات به ۵ تا ۱۰ درصد از کل ۱،۰۰۰ تا ۲،۰۰۰ مشتری در طول هفته استفاده می‌کرد. سواری با وسایل نقلیه‌ی کاملا خودران، به گروه کوچکی از مشتریان ویمو محدود بود.
اقدام ویمو برای گسترش خدمات با استفاده از خودروهای بدون راننده انسانی، آن را از شرکت‌های رقیب در زمینه‌‌ی تاکسی اینترنتی و سایر سرویس‌های درآمدزایی مشابه در ایالات متحده جلو می‌اندازد. ویمو در اوایل سال جاری بیش از سه‌میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران دریافت کرد که بیشتر آن از سرمایه‌گذاران خارجی بود. شرکت کروز که بیشترش دراختیار جنرال موتورز قرار دارد، هم‌اکنون وسایل نقلیه خود را در سان‌فرانسیسکو آزمایش می‌کند؛ اما تاکنون امکان استفاده از آن‌ها را برای عموم فراهم نکرده است.

همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ میزان تقاضا را برای انواع خدمات سواری و تاکسی‌رانی کاهش داد. کرافیک گفت که ویمو در پاسخ به شرایط به‌وجود‌آمده، بهداشت را در وسایل نقلیه‌ی خود افزایش داده است. ویمو از‌راه‌دور ون‌ها را کنترل خواهد کرد و کارمندان به مشتریان یادآوری می‌کنند که ماسک را در وسایل نقلیه روی صورت خود نگه دارند. کرافیک همچنین گفت که خودروها به‌طور منظم ازطریق قرارداد همکاری با شرکتی به‌نام AutoNation تمیز می‌شوند.

جان کرافیک گفت:

فیات‌کرایسلر سیستمی طراحی کرده است که می‌تواند پس از هر بار سوارشدن مسافران، هوا را از مینی‌ون خارج کند.

با پیشرفت درخورتوجه چشم‌انداز درآمدی ازطریق حمل مسافر با چنین شرکت‌هایی و بهبود فناوری خودران و حل‌شدن مشکلات نظارتی، زمینه برای شرکت‌هایی در حال فراهم‌شدن و گسترش‌یافتن است که سعی می‌کنند وسایل نقلیه‌ی خودران تولید کنند. ویمو و سایر شرکت‌های فناوری خودروهای خودران، تمرکز خود را بیشتر روی خودکارکردن (خودران) وسایل نقلیه تجاری برای تحویل کالا معطوف کرده‌اند.

Zoox شرکتی است که با ویمو در زمینه‌ی ارائه خدمات تاکسی خودران رقابت می‌کند. در اوایل سال جاری، آمازون این شرکت را خرید. شرکت اوبر نیز به‌دلیل تصادف مرگ‌بار یکی از وسایل نقلیه‌ی آزمایشی عقب‌نشینی کرد.

کنگره ایالات متحده تاکنون نتوانسته است کار مفیدی درباره‌ی ایجاد استانداردها و مقررات ایمنی لازم در صنعت خودروسازی برای عرضه خودروهای خودران انجام دهد و الزامات قانونی را برای فعالیت شرکت‌ها در این زمینه فراهم کند. ویمو اعلام کرد که قبل از هرگونه تغییر در خدمات خود در آریزونا، مقامات ایالتی را مطلع می‌کند.