دیجیزا/ تحقیقی تازه نشان می‌دهد که ابتلا به سرماخوردگی چگونه می‌تواند با تحریک و فعال‌سازی سیستم ایمنی موجب ایستادگی بدن در برابر ویروس کرونا شود و سرعت عفونت و تکثیر SARS-CoV-2 را کاهش دهد.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل آمریکا در تحقیقی به دنبال کشف اتفاقاتی رفتند که در چند روز اول ابتلا به ویروس کرونا رخ می‌دهد. آن‌ها ابتدا بیمارانی را بررسی کردند که در مراحل اولیه تحت آزمایش‌های کووید-۱۹ قرار داشتند تا از این طریق بتوانند سوژه‌ها را در مرحله قبل از بروز علائم بررسی کنند.

«الن فاکسمن»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید بررسی بیماران در مراحل اولیه ابتلا نشان می‌دهد که ویروس کرونا در دو تا سه روز نخست می‌تواند خیلی سریع و حتی پیش از مقابله جدی سیستم ایمنی بدن تکثیر شود. داده‌ها نشان می‌دهد که در این مرحله مقدار ویروس می‌تواند در هر شش ساعت دو برابر شود.

فاکسمن می‌گوید: «در ابتدای ابتلا به کووید-۱۹ ظاهرا یک برهه حساس ویروسی وجود دارد که طی آن دوره، پیش از فعالیت جدی پاسخ دفاعی در بدن، ویروس با سرعت نمایی تکثیر پیدا می‌کند.»
تحقیقات قبلی نشان داده بود که وجود ویروس سرماخوردگی در یک جامعه می‌تواند جلوی همه‌گیری آنفلوآنزا را بگیرد. بر همین اساس، فاکسمن و تیم او همین فرضیه را در خصوص ویروس کرونا و سرماخوردگی مورد بررسی قرار دادند و نتیجه کار مؤید همین قضیه بود.

زمانی که سلول‌های مجرای تنفسی پیش از ابتلا به ویروس کرونا با ویروس سرماخوردگی درگیر بوده‌اند، پروتئین دفاعی اینترفرون وارد عمل شده و خیلی زود سرعت تکثیر ویروس کرونا را کاهش داده است. فاکسمن می‌گوید: «یک ویروس جلوی تکثیر ویروس نامرتبط دوم را گرفته است. این مسئله در نگاه اول دور از شهود است. اما اگر زمان‌بندی درستی رقم بخورد و حجم ویروس کرونا به اندازه کافی کم باشد، چنین اتفاقی رخ می‌دهد.»
فاکسمن ادامه می‌دهد: «تعاملات ناشناخته‌ای بین ویروس‌ها اتفاق می‌افتد که ما نسبت به آن‌ها اشراف کاملی نداریم و این یافته‌ها هم بخشی از معمایی است که در حال حاضر پیش روی ما قرار دارد.» نتایج این تحقیق در روژنال Journal of Experimental Medicine منتشر شده است.