دیجیزا/ اسپیس اکس می گوید طبق تست های اولیه، ناوگان رو به رشد ماهواره های اینترنتی پروژه استارلینک به نتایج مثبت و امیدوار کننده ای دست یافته اند. کیت تایس یکی از مهندسان ارشد اسپیس اکس در این باره اعلام کرد که تست های داخلی بتا از سرویس اینترنتی پروژه استارلینک نشان دهنده لتنسی یا تاخیر پاسخ دهی پایین و همچنین سرعت دانلود فراتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

تایس ادامه داد:

این یعنی لتنسی سرویس اینترنتی ما به قدری پایین است که میتوان با آن سریع ترین بازی های ویدیویی آنلاین را اجرا کرد و سرعت دانلود ما آنقدر بالاست که میتوان با آن همزمان چند فیلم اچ دی را استریم کرد و باز هم پهنای باند اضافه داشت!
پروژه استارلینک قصد دارد در نهایت ده ها هزار ماهواره پهن باند را به مدار زمین ارسال کند و پوششی از سرویس اینترنتی مقرون به صرفه و پرسرعت را روی زمین ایجاد نماید. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس هم ابراز امیدواری کرده که استارلینک میتواند مناطق دور افتاده و روستایی را به اینترنت جهانی متصل کند. این شرکت تاکنون ۷۰۰ ماهواره از پروژه استارلینک را به فضا فرستاده است.

تایس همچنین اعلام کرده که اسپیس اکس اخیرا تست دو ماهواره در گردش که به لینک درون ماهواره ای یا اصطلاحا لیزرهای فضایی مجهز هستند را به اتمام رسانده. این تکنولوژی به ماهواره های پروژه استارلینک امکان می دهد که دیتا را به جای ارسال به زمین و دریافت از آن، مستقیما در مدار برای یکدیگر بفرستند.

به لطف این لیزرهای فضایی ماهواره های استارلینک توانستند صدها گیگابایت دیتا را میان خود ارسال و دریافت کنند. پس از آنکه این لیزرها به صورت کامل به کار گرفته شدند استارلینک به یکی از سریع ترین سرویس های اینترنتی برای انتقال دیتا در سراسر دنیا بدل می شود.

تایس در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرده که فاز اول از تست بتای خصوصی پروژه استارلینک با موفقیت به انجام رسیده و قرار است که تا پایان امسال این پروژه وارد فاز تست عمومی شود. پرتاب سه شنبه اسپیس اکس موفقیتی بسیار بزرگ برای اسپیس اکس محسوب می شد. این شرکت توانست ۱۸۰ ماهواره دیگر را ظرف تنها یک ماه وارد مدار زمین کند. اسپیس اکس مجوز ارسال ۴۲۰۰ ماهواره را از دولت آمریکا دریافت کرده و به تدریج در حال تکمیل ناوگان خود است.