دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

“ستاره‌”های کوچکی که دارو را به بدن می‌رسانند!

“ستاره‌”های کوچکی که دارو را به بدن می‌رسانند!

دیجیزا/ پژوهشگران آمریکایی، ابزارهای کوچکی شبیه به “ستاره” ابداع کرده‌اند که می‌توانند دارو را به تدریج در بدن منتشر کنند.
پژوهشگران “دانشگاه جانز هاپکینز”(Johns Hopkins University) با الهام از یک کرم انگلی که دندان‌های خود را در روده میزبان فرو می‌کند، ابزارهای کوچک و ستاره شکلی ابداع کرده‌اند که به مخاط روده متصل می‌شوند و دارو را در بدن منتشر می‌کنند.

این ستاره‌های کوچک، از یک لایه‌ فلزی با قابلیت تغییر شکل ساخته شده‌اند که پارافین حساس به حرارت، سطح آنها را پوشانده است. این ابزارهای کوچک می‌توانند هر نوع دارویی را با خود به داخل بدن ببرند و آن را به تدریج منتشر کنند.

انتشار تدریجی یا بلندمدت دارو، یک هدف بلندمدت در رشته پزشکی است. “فلورین سلارو”(Florin Selaru)، سرپرست این پژوهش گفت: مشکل انتشار بلندمدت دارو این است که اغلب آنها پیش از انتشار کامل در بدن، به طور کامل از دستگاه گوارش عبور می‌کنند.

وی افزود: انقباض طبیعی و شل شدن عضلات دستگاه گوارش باعث می‌شود داروها برای انتشار بلندمدت در روده نمانند و بیمار نتواند دوز کامل را دریافت کند. ما تلاش کرده‌ایم تا این مشکل را با طراحی حاملان کوچک دارو برطرف کنیم که به صورت خودکار به مخاط روده متصل می‌شوند و دارو را در زمان مطلوب به بدن می‌رسانند.

سلارو ادامه داد: ما شاهد معرفی ابزارهای هوشمند و پویایی بوده‌ایم که با سیگنال‌های الکتریکی یا شیمیایی کنترل می‌شوند اما این ابزارها آنقدر کوچک هستند که اجزایی مانند باتری و آنتن روی آنها جا نمی‌گیرند.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *