آی تی رسان/ کمپانی سامسونگ همزمان با معرفی اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S20 خود از قابلیت ضبط ویدیویی ۸K رونمایی کرد. در واقع غول کره‌ای نخستین تولیدکننده‌ای بود که امکان ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۲۴ فریم برثانیه را فراهم کرد.

البته این قابلیت با محدودیت‌هایی مواجه بود. در وهله نخست کاربران به‌دلیل مشکل افزایش بیش از اندازه حرارت گوشی صرفا قادر به ضبط ویدیوهای ۸K برای مدت ۵ دقیقه بودند. اما کمپانی کماکان به روند افزایش سرعت ضبط ویدیوها ادامه می‌دهد.

در واقع یک شخص خبرچین ادعا می‌کند که سامسونگ مشغول تست قابلیت ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه روی اسمارت‌فون گلکسی S22 است؛ اما کمپانی کره‌ای با مشکلات مشابهی مواجه شده است.

مدت ضبط ویدیوهای ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه احتمالا به‌دلیل ایجاد مشکلات حرارتی متعدد محدود به ۵ دقیقه خواهد بود

بر اساس اظهارات یک شخص خبرچین با شناسه Mauri QHD کمپانی سامسونگ در زمینه افزودن قابلیت پشتیبانی از ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه به اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار آینده خود تلاش می‌کند. این شخص خبرچین کماکان یکی از افراد نزدیک به سامسونگ به‌شمار رفته و از برنامه‌های غول فناوری کره‌ای تا حدود زیادی آگاهی دارد.

وی ضمن اظهارات خود خاطرنشان می‌کند که سری گلکسی S22 دقیقا همانند سری گلکسی S20 با مشکلات افزایش بیش از اندازه دما دست‌به‌گریبان خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان می‌کند که ضبط ویدیوهای ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه برای مدت حداکثر ۵ دقیقه  امکان‌پذیر خواهد بود.

این موضوع به‌طور بالقوه بدان معناست که سامسونگ در رفع مشکلات افزایش بیش از حد دما هنگام ضبط ویدیوهای ۸K با سرعت ۲۴ فریم برثانیه موفق بوده است. این پدیده نشانه خوبی محسوب می‌شود؛ اما برای اکثریت کاربران چندان کاربردی نیست.

بایستی به‌خاطر داشت که ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۲۴ فریم برثانیه روی اسمارت‌فون گلکسی S20 به ازای هر دقیقه ۶۰۰ مگابایت از فضای حافظه را اشغال خواهد کرد. در واقع ضبط یک ویدیوی ۵ دقیقه‌ای نیازمند ۳ گیگابایت فضا خواهد بود.

در چنین سناریویی کاربران نه‌تنها نیازمند دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی خواهند بود؛ بلکه حافظه نیز به منظور مطابقت با پهنای باند موردنیاز برای ضبط ویدیوهای ۸K بایستی هنگام نگارش داده‌ها از سرعت بسیار بیش‌تری برخوردار باشد.

“اسمارت‌فون گلکسی S22 قادر به ضبط ویدیوهای ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه برای مدت تنها ۵ دقیقه خواهد بود. چنین قابلیتی موجب افزایش بیش از حد دمای دستگاه خواهد شد. بنابراین سامسونگ احتمالا تا زمان بهبود عملکرد چنین قابلیتی از عرضه آن صرفنظر نموده و در صورت ایجاد امکان عملکرد خنک‌تر دستگاه این مشخصه احتمالا به‌همراه سری گلکسی S23 عرضه خواهد شد.” – Mauri QHD؛ ۵ فوریه ۲۰۲۱

خوشبختانه سامسونگ دغدغه استفاده از حافظه‌هایی با ظرفیت بالاتر و عملکرد سریع‌تر را مرتفع نموده است. در این میان مسئله مهم کشف چگونگی رفع محدودیت زمانی ۵ دقیقه‌ای ضبط ویدیو در سری گلکسی S22 است. شخص خبرچین خاطرنشان می‌کند که تا زمان رفع این محدودیت سری گلکسی S22 احتمالا از مشخصه مذکور بهره‌برداری نخواهد کرد.

حتی یک خبرچین دیگر نیز ادعا می‌کند که در اواخر سال جاری کمپانی سامسونگ از تراشه‌های اگزینوس جدید خود با قابلیت پشتیبانی از ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه رونمایی خواهد کرد.

با این‌حال صرفا پشتیبانی یک تراشه جدید از قابلیتی خاص به‌معنای استقبال کمپانی‌های مختلف از به‌کارگیری آن در هندست‌های خود نخواهد بود. در صورت عدم رفع محدودیت‌ها برای عرضه قابلیت مذکور بایستی تا سال ۲۰۲۳ منتظر بمانیم.

به عقیده برخی کارشناسان ضبط ویدیوهای ۸K با نرخ ۶۰ فریم برثانیه فراتر از قلمرو مجاز اسمارت‌فون‌ها بوده و کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در عوض بایستی منابع خود را به بهبود کیفیت تصاویر در ویدیوهای ۸K با سرعت ۲۴ فریم برثانیه اختصاص دهند.

تست فریم‌ریت‌های بالاتر توسط سامسونگ امری محتمل به‌نظر می‌رسد؛ چرا که بر اساس شایعات بزرگترین رقیب اسمارت‌فونی سامسونگ یعنی اپل نیز به‌دنبال افزودن قابلیت پشتیبانی از ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۴۵ فریم برثانیه به گوشی آی‌فون ۱۳ پرو مکس است.

سامسونگ برای عرضه قابلیت ضبط ویدیویی ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه به‌همراه سری گلکسی S22 و اطمینان از عدم وجود مشکل افزایش بیش از اندازه دما به احتمال فراوان بایستی شتاب بیش‌تری از خود نشان داده و یا اینکه از عرضه مشخصه فوق به‌طور کامل صرفنظر نماید.