روزیاتو/حالا که دیگر ساعاتی بیشتر تا پایان سال ۹۹ باقی نمانده صحبت از کبیسه بودن امسال به میان آمده است. اما سال کبیسه چیست و آیا سال ۹۹ کبیسه است ؟ این ها سؤالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

اول باید دید اصلاً سال کبیسه چیست

هر یک سال ۳۶۵ روز و ۶ ساعت است. یعنی این مدت طول می کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.

در گذشته این ۶ سال را در نظر نمی گرفتند و یک سال را همان ۳۶۵ روز محاسبه می کردند. به همین دلیل رفته رفته زمان تحویل سال تغییر کرد. یعنی به تدریج طی صدها سال، آغاز سال نو جلو افتاد و به زمستان و بعد هم به تابستان رسید. اینگونه شد که مردم متوجه شدند باید ۶ ساعت مذکور را هم در تقویم لحاظ کنند.

به همین دلیل هر ۴ سال که می گذرد این ۶ ساعت ها را باهم جمع می کنند تا یک شبانه روز کامل یعنی ۲۴ ساعت شود.

به همین دلیل ماه اسفند که در تقویم شمسی ۲۹ روز است هر ۴ سال یک بار یک روز به آن اضافه و به این ترتیب آخرین ماه سال ۳۰ روزه می شود.

وقتی اسفند ۳۰ روزه باشد تعداد روزهای سال به جای ۳۶۵ روز، ۳۶۶ روز می شود و این سال را سال کبیسه می گویند.

البته باید بدانید که کبیسه های شمسی تنها ۴ ساله نیستند و کبیسه ی ۵ ساله نیز وجود دارد.

سال های کبیسه معمولاً هر ۴ سال یک بار هستند اما کبیسه‌ های ۵ ساله هم داریم که هر ۲۹، ۳۳ و ۳۷ سال در تقویم ظاهر می‌ شوند که علت آن کمتر بودن کسر سال شمسی حقیقی از ۶ ساعت در طی سال‌ های مختلف است و به ندرت سال شمسی حقیقی به ۶ ساعت و بالاتر از آن می‌ رسد.

آخرین کبیسه ی ۵ ساله مربوط به سال ۱۳۷۵ شمسی بود. کبیسه ی ۵ ساله ی بعدی به علت تکرارپذیری بیش از ۸۰ درصد کبیسه‌ های ۳۳ ساله، در سال ۱۴۰۸ شمسی خواهد بود.

بنابراین سال کبیسه را به این دلیل محاسبه می کنیم که تقویم خطایی نداشته باشد و همیشه بتوانیم سال نو را در زمان صحیح خود آغاز کنیم.

محاسبه ی سال کبیسه البته امری مختص به تقویم هجری شمسی نیست. در تقویم های قمری و میلادی هم سال کبیسه وجود دارد.

اما اصلاً خود کبیسه به چه معنا است؟ کبیسه واژه ای عربی به معنای پر کردن چاه از خاک است.

و در آخر اینکه امسال ماه اسفند ۳۰ روز است و بنابراین سال ۹۹ سال کبیسه است .

لازم به ذکر است که بر خلاف باور عمومی سال ۹۹ آخرین نوروز قرن چهاردهم محسوب نمی‌ شود. یعنی با ورود به سال ۱۴۰۰ قرن چهاردهم هجری‌ شمسی پایان نمی‌ یابد و آخرین نوروز قرن چهاردهم در سال ۱۴۰۰ است.