دیجیزا/ سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) به تازگی ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا مدرنا را تایید کرده و به احتمال زیاد دومین واکسن کرونا در این کشور مجوز می‌گیرد.
طبق اعلام FDA، یک هیئت مشاوره‌ای مستقل روز پنجشنبه همین هفته درباره واکسن کرونا مدرنا رای می‌دهد و یک توصیه برای این سازمان ارسال می‌کند. انتظار می‌رود روز جمعه برای این واکسن مجوز صادر شود.
همین هیئت چند روز پیش با ۱۷ رای موافق در برابر ۴ رای مخالف و یک رای ممتنع واکسن کرونا فایزر را تایید کرد. صدور مجوز برای واکسن کرونا مدرنا از اهمیت بالایی برای ایالات متحده آمریکا برخوردار است و می‌تواند باعث مقابله هرچه سریعتر دولت این کشور با کووید-۱۹ شود. دولت آمریکا میزان سفارش خود به کمپانی بیوتک مدرنا را دو برابر کرده و تا تابستان ۲۰۲۱ از آن ۲۰۰ میلیون واکسن دریافت می‌کند که به ۱۰۰ میلیون نفر اختصاص خواهد یافت.

به گفته مقامات آمریکا، در ماه جاری میلادی با استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا می‌توان ۲۰ میلیون آمریکایی را واکسینه کرد. واکسن این دو کمپانی مبتنی بر فناوری mRNA است که به سلول دستور می‌دهد آنتی‌بادی تولید کند و با ویروس بجنگد. واکسن کرونا مدرنا اثربخشی ۹۴ درصدی دارد و به صورت ۱۰۰ درصد از ابتلای شدید به کرونا جلوگیری می‌کند.
در حالی که آمریکا برای واکسن فایزر مجوز صادر کرده و به احتمال زیاد در روزهای آینده چنین مجوزی برای واکسن مدرنا هم صادر می‌شود، کشورهای اتحادیه اروپایی هنوز شروع به واکسیناسیون شهروندان خود نکرده‌اند. بریتانیا چند روز پیش با تزریق واکسن فایزر به یک شهروند ۹۰ ساله واکسیناسیون را در این کشور آغاز کرد.

انتظار می‌رود کشورهای اروپایی در روزهای آینده برای واکسن فایزر و مدرنا مجوز صادر کنند. با توجه به تولید واکسن کرونا توسط چندین شرکت و تولید میلیاردها دوز از آن‌ها در سال آینده میلادی، احتمالا جهان تا پایان ۲۰۲۱ به حالت عادی بازمی‌گردد.