دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

سازمان جهانی بهداشت: نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بعید است

سازمان جهانی بهداشت: نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بعید است

فارس/سازمان جهانی بهداشت گزارشی از نتایج یک مطالعه مشترک با کارشناسان چینی در مورد ردیابی ویروس کرونا منتشر کرده است.

 به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارشی از نتایج یک مطالعه مشترک با کارشناسان چینی در مورد ردیابی ویروس کرونا منتشر کرده است؛ این تیم متشکل از ۱۷ متخصص بین‌المللی و چینی است که یک پژوهش چهار هفته‌ای در ووهان چین انجام دادند.

 تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت روز ۳۰ مارس ۲۰۲۱ گزارش رسمی خود را درباره منشا ویروس کرونا منتشر و تاکید کرد که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

کارشناسان تیم ردیابی سازمان جهانی بهداشت و چین فرضیه‌های پیش داوری را رد می‌کنند، علی رغم این گزارش، چندین فرضیه وجود دارد که به شدت در مورد آنها بحث شده است.

اول، تئوری نشت آزمایشگاه که جدید نیست. این فرضیه در سال ۲۰۲۰ توسط دولت  دونالد ترامپ بدون ارائه هیچ مدرکی مطرح شد. در پاسخ، پکن گفت چنین ادعاهایی کاملاً از هیچ ساخته شده است و تأکید کرد که ردیابی مبدا یک مسئله علمی است.

کارشناسان بین المللی نیز این اظهارات را بارها رد کرده‌اند، از جمله پیتر بن امبارک، رئیس گروه بازرسان سازمان جهانی بهداشت که برای تحقیق درباره منشا ویروس کرونا به شهر ووهان چین سفر کرده‌ در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه فوریه گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد حادثه آزمایشگاه بسیار بعید است».

گزارش مشترکی که به تازگی منتشر شده نیز مورد توجه است. در پی انتشار این گزارش، مطبوعات نوشتند: هیچ کس نتوانسته استدلالی ثابت یا اثبات مدرکی مبنی بر اینکه این آزمایشگاه‌ها در نشت ویروس نقش داشته‌اند، مطرح کند.

در حالی که ردیابی منشا یک مسئله علمی است و کارشناسان به اجماع خود رسیده‌اند ، برخی از مردم هنوز بر تئوری نشت آزمایشگاه اصرار دارند و سوالاتی را در این زمینه مطرح می‌کنند.

رابرت ردفیلد، مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده گفت، وی معتقد است ویروس از آزمایشگاه ووهان نشت کرده است. همچنین در ژانویه (دی ماه)، وزارت امور خارجه ایالات متحده این فرضیه را تکرار کرد.

در اوایل ماه مارس ( نیمه اسفندماه)، نامه سرگشاده ۲۶ دانشمند ادعا کرد تیم مشترک استقلال لازم برای انجام تحقیقات در مورد یک حادثه مربوط به آزمایشگاه را ندارد.

پیتر دازاک، عضو تیم WHO یادآور شد، تلاش این نامه برای تحقیق در مورد آزمایشگاه موضع مورد حمایت برنامه‌های سیاسی است.

رئیس گروه بازرسان سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ما داده‌های زیادی، داده‌های خام، داده‌های پردازش شده، نتایج مطالعات، تجزیه و تحلیل‌ها را دریافت کردیم».

در مواجهه با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بسیاری از کارشناسان خواستار این هستند که مطالعه ردیابی مبدا کمتر سیاسی و قطبی شود ضمن اینکه پیروی از علم به ویژه برای پیشگیری از همه گیری بعدی بسیار مهم است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *