یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد ترکیب یک مکمل با ذرات شبه ویروس کرونا با نام CoVLP که در گیاهان تولید می شود می تواند تا حد قابل توجهی از ابتلای انسان به کرونا جلوگیری کند.

تیمی از پژوهشگران کانادایی در استان کبک موفق شدند واکسنی گیاهی بر علیه کرونا بسازند که ۶۹.۵ درصد در برابر عفونت علامت دار و  ۷۸.۸ درصد در برابر بیماری متوسط تا شدید موثر است.

بر این اساس اعلام شد ترکیب شبه ویروس کرونا در گیاهان با نام CoVLP  ، همراه با ماده مکملی به نام Adjuvant System 03 [AS03]  می تواند پیشگیری لازم در افراد را نسبت به ویروس کرونا ایجاد کند.

کارن جی. هاگر، از پژوهشگران مرکز مدیکاگو در شهر کبک، و همکارانش یک آزمایش فاز ۳ را در ۸۵  مرکز بهداشتی روی۲۴ هزار و ۱۴۱ داوطلب بزرگسال انجام دادند که به طور تصادفی دو تزریق داخل عضلانی واکسن CoVLP AS03 یا دارونما را با فاصله ۲۱  روز از یکدیگر دریافت کردند.

در ادامه، محققان واکنش ویروس کرونا را با روش واکنش زنجیره ای پلیمر را در شرکت کنندگان بررسی کرده و مشخص شد اثربخشی این  واکسن ۶۹.۵ درصد در برابر هر نوع علامت دار کووید ۱۹ از دنج سویه مختلف اصلی این بیماری بود .

به گزارش دیجیزا، مطالعات بعدی نشان داد این واکسن به ترتیب ۷۸.۸ و ۷۴.۰ درصد در برابر ابتلا به بیماری متوسط تا شدید موثر بوده و در بین افراد گروه دریافت کننده واکسن گیاهی، هیچ مورد شدیدی از ابتلا به کرونا دیده نشد.

یکی از نکات جالب توجه تحقیقات فوق الذکر این بود که میانگین بار ویروسی در گروه دریافت کننده واکسن که به ویروس کرونا مبتلا شدند، بیش از ۱۰۰ برابر کمتر از  گروه دریافت کننده دارونما بود. خوشبختانه این واکسن عوارض جانبی د عمدتاً خفیف و زود گذری داشت. 

پژوهشگران در این رابطه می گویند: تأثیر بالقوه این فناوری مبتنی بر گیاه در همه گیری کنونی تا حد زیادی تحت تأثیر تکامل خود بیماری همه گیر خواهد بود. با این حال، در دسترس بودن و توسعه بیشتر این پلت فرم می تواند پیامدهای مهمی برای آمادگی برای موج های بعدی همه گیری داشته باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی New England Journal of Medicine. منتشر شده است.