دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

ساخت دستگاهی برای کاهش فرسایش میراث گرانبهای خاک در بخش کشاورزی

ساخت دستگاهی برای کاهش فرسایش میراث گرانبهای خاک در بخش کشاورزی

گروهی از مهندسان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاهی را اختراع کرده و به ثبت رساندند که علاوه بر تثبیت خاک بر روی زمین، قادر است با ایجاد حفره‌هایی بر روی خاک، باعث محبوس شدن آب باران در درون زمین شوند و این فرآیند از فرسایش و شست و شوی خاک توسط آب جلوگیری می‌کند.

 حیدر خاوری دهقان، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از طراحی و ساخت ماشین‌آلاتی در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: این اختراع توسط مهندسان این مجموعه دانش بنیان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به ثبت رسید.

وی طراحی و ساخت این دستگاه را به منظور کاهش فرسایش خاک ناشی از آب و باد دانست و اظهار کرد: آب مایه حیات و خاک بستر این مایه است؛ از این رو ما با استفاده از روش‌های کارآمد نباید بگذاریم که باد و سایر عوامل طبیعی خاک را پراکنده کرده و موجب فرسایش آن شود که در این مسیر روش‌هایی که می‌تواند منجر به تثبیت خاک شود، می‌تواند موثر باشد.

خاوری دهقان خاطر نشان کرد: این دستگاه علاوه بر تثبیت خاک بر روی زمین با ایجاد حفره‌هایی بر روی خاک، باعث محبوس شدن آب باران در درون این حفرات شده و این فرآیند از فرسایش و شست و شوی خاک توسط آب جلوگیری می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان استهلاک شدید ماشین‌آلات کشاورزی را از دیگر چالش‌های موجود در بخش کشاورزی ذکر و در این باره اظهار کرد: ناهمواری‌های سطح زمین‌های کشاورزی در اثر استفاده از گاوآهن‌های یک طرفه و سنگلاخی بودن زمین‌های کوهپایه‌ای و استهلاک شدید تجهیزات تسطیح باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به کشاورزان شده است و همچنین در مرحله برداشت با کمباین اگر سطح زمین صاف نباشد، کمباین دار مجبور است برای جلوگیری از شکستن تیغه کمباین، علوفه را از ارتفاع بالاتری بچیند.

وی این امر را موجب هدر رفتن علوفه دانست و ادامه داد: علاوه بر آن در زمین‌های دیم در هنگام بارندگی پس از استفاده از تسطیح کن‌ها به علت صافی خام، عمل آبشویی و فرسایش آبی نیز رخ می‌دهد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه بر اساس چنین مشکلاتی تصمیم گرفتیم دستگاهی را طراحی کنیم که بتواند با شرایط زمین‌های سنگلاخی، تسطیح، کلوخه کوبی و ایجاد حفره برای حفظ آب زمین را انجام دهد، گفت: این دستگاه علاوه بر آماده سازی بستر بذر، از هدر رفتن توان تراکتور نیز جلوگیری خواهد کرد.   

وی با اشاره به جزئیات این ماشین، آن را دستگاه تسطیح کننده زمین‌های دیم به همراه غلتک نگهدارنده آب بر روی سطح زمین دانست که ناهمواری سطح زمین‌های کشاورزی را در اثر استفاده از گاو آهن‌های یک طرفه و سایر دستگاه‌ها برطرف می‌کند.

ساخت دستگاهی برای کاهش فرسایش میراث گرانبهای خاک در بخش کشاورزی

خاوری دهقان اضافه کرد: نحوه کارایی این دستگاه به این صورت است که بعد از برداشت محصول و قبل از آماده شدن زمین برای کشت دوم به منظور آماده سازی بستر زمین، ابتدا این دستگاه بر روی زمین حرکت کرده و تیغه آن خاک را از بخش‌های بلند خاک برداشته و داخل پستی‌های زمین می‌ریزد و بعد از آن بلافاصله در پشت تیغه غلتک، خاک را ماله می‌کشد و سطح خاک را سفت می‌کند.

وی با بیان اینکه این فرآیند باعث سفتی خاک و عدم نفوذ آب به داخل زمین خواهد شد، یادآور شد: عدم نفوذ آب به خاک موجب از دست رفتن رطوبت خاک خواهد شد که برای رفع این مشکل بر روی محیط غلتک از زائده‌هایی استفاده شده است که با ایجاد حفره همزمان با ماله زدن زمین باعث حفظ رطوبت، گیر افتادن آب در سطح زمین و نفوذ بیشتر آب در زمین‌های دیم شده است.

به گفته وی با صاف کردن زمین شرایط برای برداشت کمباین فراهم می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در این دستگاه هنگام کار در مزرعه ابتدا تیغه درگیر بوده و پس از آن غلتک با خاک درگیر می‌شود، اضافه کرد: این دستگاه برای استفاده در حوزه کشاورزی است و برای آماده سازی بستر کشت و برداشت و همچنین انجام همزمان خاک ورزی و تسطیح از آن استفاده می شود و قابلیت استفاده در همه زمین های کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به ضرورت ساخت این دستگاه، توضیح داد: در سالیان اخیر به دلیل استفاده نادرست از زمین‌های کشاورزی بر روی زمین‌های دیم، هم خاک و هم ماشین آلات مورد استفاده، دچار آسیب‌های جدی می‌شدند. نمونه آن در هنگام کار با کمباین به دلیل مناسب نبودن شرایط زمین پیش از کاشت است که در این شرایط سطح خاک صاف نیست و تیغه کمباین، گندم را از بالا برش داده و مقداری علف هدر می‌رود که علت این امر ناصاف بودن سطح خاک است، ضمن آنکه احتمال شکستن تیغه کمباین در اثر درو در ارتفاع پایین به دلیل وجود کلوخه نیز وجود دارد. برای حل این مشکل در این پروژه استفاده از تسطیح کننده‌هایی با غلتک نوین پیشنهاد شد.

خاوری دهقان یادآور شد: میراث گرانبهای ما برای آیندگان، خاک است. صنعتگران باید محصولاتی تولید کنند که دوستدار خاک و محیط زیست باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *