دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

ساخت‌ خانه‌های گِلی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی

ساخت‌ خانه‌های گِلی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی

دیجیزا/اولین خانه چاپ سه‌بعدی جهان که به طور کامل از خاک ساخته شده در ایتالیا احداث شد.

به نقل از ایندیپندنت، پروژه‌ی “تکلا”(Tecla) با همکاری “ماریو کوچینلا”(Mario Cucinella)، معمار و شرکت چاپ سه‌بعدی “Wasp” انجام شد که در آن بوسیله‌ی چاپگر سه‌بعدی خانه‌هایی با خاک رس ساختند. این ساختمان‌ها با الهام از کتاب “شهرهای ناپیدا” اثر ایتالو کالوینو(Italo Calvino) ساخته شده‌اند و از دو گنبد متصل به هم تشکیل شده‌اند. برای ساخت این خانه‌ها از مواد محلی موجود استفاده شده است و هدر رفت آنها نزدیک به صفر است. از خاک منطقه برای ساخت دیوارهای ۳۵۰ لایه‌ای این سازه استفاده شد که کاملا زیست‌تخریب پذیر است.

مساحت این خانه‌ها تقریبا ۶۰ متر مربع است و ارتفاع آنها کمی بیشتر از چهار متر است و دارای سالن پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی هستند.

این خانه‌ها را می‌توان در مدت زمان ۲۰۰ ساعت بوسیله‌ی چاپگر سه‌بعدی با ۷۰۰۰ کد دستگاه و تنها ۶۰ مترمکعب مواد اولیه طبیعی ساخت. این سازه به تنهایی استوار می‌ماند و نیاز به سازه‌ی دیگری برای ثابت ماندن ندارد. خاک رس نیز مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند.

طبق گفته‌ی سی‌ان‌ان، این سازه‌ها در مقایسه با ساخت‌وساز قدیمی نقاط ضعفی نیز دارند: چاپ گِل کندتر از بتن پیش‌ می‌رود و هفته‌ها طول می‌کشد تا خشک شود و برای ساخت سازه‌های بلند مناسب نیست و ثبات ندارد. اما با این حال این مشکلات اهمیت زیادی نخواهند داشت وقتی به ۱.۶ میلیارد نفری فکر می‌کنیم که خانه‌ی مناسبی برای زندگی کردن ندارند.

برای حل این مشکلات خانه‌های دیگر بسته به محیطی که قرار دارند با مواد متفاوت دیگری ساخته خواهند شد. کوچینلا می‌گوید: ما یک نوع خانه را برای همه‌ی محیط‌ها نمی‌سازیم زیرا طراحی خانه‌ای که در شمال ایتالیا قرار خواهد گرفت با مرکز آفریقا و جنوب آمریکا فرق خواهد داشت. خانه‌ها باید با محیطی که در آن قرار می‌گیرند سازگار باشند.

او افزود: ما در شرایطی نیستیم که بگوییم این آینده‌ی همه‌ی خانه‌های روی کره‌ی زمین خواهد بود. کشورهایی مثل چین نمی‌توانند مشکل جمعیت زیاد خود را با این خانه‌ها حل کنند اما انقلابی در زمینه‌ی چاپ سه‌بعدی می‌تواند به مردم آزادی‌هایی بدهد که بدون نیاز به صنایع بزرگ کارهایشان را انجام دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *