دانشمندان با مطالعه بر روی تغییرات آب‌وهوایی زمین به نتیجه‌ای عجیب دست یافتند. آن‌ها اعلام کردند ۱۶ مورد از ۳۵ شاخص حیاتی سیاره برای اندازه‌گیری تغییرات آب و هوایی در بالاترین حد خود قرار دارد.
 
 به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط یک ائتلاف جهانی از دانشمندان منتشر شده است، علائم حیاتی زمین به حدی بدتر شده است که بشریت به طور واضح با یک وضعیت اضطراری آب و هوایی مواجه است.

بر اساس این گزارش، هشدار دانشمندان جهان در مورد یک وضعیت اضطراری آب و هوایی در سال ۲۰۲۲ که در مجله BioScience منتشر شده است، ۱۶ شاخص از ۳۵ شاخص حیاتی سیاره‌ای که توسط نویسندگان برای اندازه گیری تغییرات آب و هوایی استفاده شده است.

نویسندگان این گزارش داده‌های جدیدی را ارائه می‌کنند که نشان‌دهنده افزایش فراوانی رویداد‌های گرمای شدید، افزایش از بین رفتن پوشش جنگلی در سراسر جهان به دلیل آتش‌سوزی و افزایش شیوع ویروس دنگی ناشی از پشه است.

علیرغم افزایش تعهدات برای واگذاری سوخت‌های فسیلی، آن‌ها همچنین افزایش قابل توجهی در استفاده از سوخت‌های فسیلی در طول تعطیلی‌های همه گیر COVID-۱۹ و افزایش سطح دی اکسید کربن اتمسفر به ۴۱۸ قسمت در میلیون مشاهده کردند که بالاترین رکورد در تاریخ است.

ویلیام ریپل، استاد برجسته در کالج جنگلداری دانشگاه ایالتی اورگان، و محقق فوق دکتری، کریستوفر ولف، نویسندگان اصلی این گزارش هستند و ۱۰ دانشمند آمریکایی و جهانی دیگر از نویسندگان مشترک این گزارش هستند. این مطالعه پنج سال پس از هشدار دانشمندان جهان به بشریت: یک اطلاعیه دوم انجام شد که توسط بیش از ۱۵۰۰۰ دانشمند از ۱۸۴ کشور امضا شد و توسط ریپل در BioScience منتشر شد.

ولف گفت: همانطور که با افزایش سالانه بلایای آب و هوایی می‌بینیم، اکنون در میان یک بحران آب و هوایی بزرگ قرار داریم، که اگر به انجام کار‌ها به روشی که انجام می‌دادیم ادامه دهیم، بدتر از آن خواهیم آمد. ما از دانشمندان همکارمان می‌خواهیم تا در حمایت از رویکرد‌های پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های آب و هوا و محیط‌زیست به ما بپیوندند.

سایر نویسندگان این گزارش از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، دانشگاه سیدنی، دانشگاه مستقل بنگلادش، دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکستر، صندوق زمین بزوس و موسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوایی پوتسدام هستند.

سلیمول هوک از دانشگاه مستقل بنگلادش گفت: تغییر آب و هوا یک موضوع مستقل نیست. این بخشی از یک مشکل سیستمیک بزرگتر از مازاد اکولوژیکی است که در آن تقاضای انسان از ظرفیت احیا کننده زیست کره فراتر رفته است. برای جلوگیری از رنج‌های ناگفته‌تر انسان، باید از طبیعت محافظت کنیم، بیشتر انتشار سوخت‌های فسیلی را حذف کنیم و از سازگاری‌های اقلیمی منصفانه اجتماعی با تمرکز بر مناطق کم‌درآمد که آسیب‌پذیرترین هستند، حمایت کنیم.

این گزارش اشاره می‌کند که در سه دهه از زمانی که بیش از ۱۷۰۰ دانشمند هشدار دانشمندان جهان به بشریت را در سال ۱۹۹۲ امضا کردند، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

توماس نیوسوم از دانشگاه سیدنی گفت: در حالی که دمای زمین در حال افزایش است، فرکانس یا بزرگی برخی از انواع بلایای اقلیمی ممکن است در واقع در حال افزایش باشد. ما از دانشمندان همکار خود در سراسر جهان می‌خواهیم که در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت کنند.


علاوه بر ولف و ریپل، سه دانشمند دیگر OSU از نویسندگان مشترک مقاله هستند: جیلیان گرگ، متیو بتز و بورلی لا.

هشدار دانشمندان جهان در مورد یک وضعیت اضطراری آب و هوایی ۲۰۲۲ به روز رسانی مقاله‌ای است که سه سال پیش در BioScience منتشر شد. اتحاد دانشمندان جهان، یک سازمان مستقل که برای صدای جمعی در مورد پایداری محیط زیست و رفاه انسان تشکیل شده است، به جمع آوری امضاکنندگان در مقاله ۲۰۱۹ ادامه می‌دهد. تا به امروز، بیش از ۱۴۰۰۰ دانشمند از ۱۵۸ کشور جهان امضا کرده اند.

کار مداوم دانشمندان در سراسر جهان برای تحریک تغییرات آب و هوایی در یک فیلم مستند جدید ۳۵ دقیقه‌ای هشدار دانشمند شرح داده شده است. این فیلم که توسط استیت پروداکشنز اورگان ساخته شده است، اکنون پس از اولین نمایش آن در ۱۴ اکتبر در جشنواره فیلم نیوپورت بیچ در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است.

هشدار دانشمند همچنین سفر شخصی ریپل را شرح می‌دهد: از دوران کودکی روستایی و کم درآمد در داکوتای جنوبی در دهه ۱۹۵۰ تا تبدیل شدن به یک بوم شناس در یلوستون تا ایفای نقش به عنوان یک مدافع جهانی برای استفاده از علم برای اتخاذ تصمیمات سیاسی آگاهانه.

ریپل گفت: به همه این آتش سوزی‌ها، سیل‌ها و طوفان‌های عظیم نگاه کنید. شبح تغییرات آب و هوایی در نزدیکی خانه است و به شدت می‌کوبد.