دیجیزا/ قابلیت FidelityFX Super Resolution که به اختصار FSR نامیده میشود، یکی از بزرگترین دستاوردهای نرمافزاری AMD است که ظاهراً سال ۲۰۲۱ برای پی سی ارائه خواهد شد.
اسکات هرکلمن از شرکت AMD بهتازگی و در جریان پادکست PCWorld’s Full Nerd Special تأیید کرده که تکنولوژی Super Resolution این شرکت در سال ۲۰۲۱ برای کاربران پلتفرم پی سی قابل استفاده خواهد بود. قابلیت سوپر رزولوشن (FSR) پاسخ مستقیم AMD به تکنولوژی NVIDIA DLSS است که همچنان در دست توسعه قرار دارد. این ویژگی، با اتکا بر فناوریهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نرخ فریم بازیهایی را ارتقا میدهد که روی کارتهای گرافیک نسل جدید سری Radeon RX 6000 مبتنیبر معماری RDNA 2 اجرا میشوند.
هرکلمن در بخشی از گفتگوی خود اظهار داشته که هنوز کارهای زیادی باقی مانده و کارشناسان AMD سخت مشغول ارزیابی و ارتقاء آن هستند:
«روند پیشرفت کار روی فناوری FidelityFX Super Resolution به خوبی در پژوهشگاههای ما در دست پیگیری است، اما باتوجه به تعهد ما برای ارائهی یک تکنولوژی متن باز و چندپلتفرمه، باید کارهای زیادی به منظور انطباق آن با توسعهدهندگان مختلف انجام شود. بنابراین همچنان کارهای زیادی داریم که باید هم در داخل شرکت و هم با همکاری سایر شرکای ما انجام گیرد. ما سعی داریم که امسال امکان دسترسی به FSR فراهم شود؛ اما باتوجه به موارد گفته شده، نمیتوان بهصورت قطعی در اینباره اظهارنظر کرد. ما باید مطمئن باشیم که کیفیت تصاویر به حد مطلوب رسیده و عملکرد FSR در مقیاسهای مختلف مورد تأیید است. ضمن اینکه باید توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی نیز از نتیجهی کار رضایت داشته باشند.»
بعد از اشتباهات لفظی متعددی که درباره نام تکنولوژی جدید AMD ایجاد شده بود، هرکلمن اظهار داشته که نام اختصاری رقیب اصلی تکنولوژی NVIDIA DLSS، نه FFS یا FXSS، بلکه FSR است:
«احتمالاً این یکی از بزرگترین دستاوردهای نرمافزاری ما در طول تاریخ عملکرد AMD است؛ چراکه ما از اهمیت آن اطلاع داریم و نتیجهی نهایی آن میتواند تأثیر زیادی روی افق عملکرد پیش روی شرکت داشته باشد. معمولاً با فعالسازی قابلیتهایی مانند ری تریسینگ، فشار زیادی روی پردازنده گرافیکی وارد میشود و اینجا است که FSR میتواند ارزش خود را به نمایش بگذارد. لذا FSR از برنامههای کلیدی ما در سال جاری میلادی است که البته کمی زمان نیاز دارد. ضمناً لازم است شفاف سازی کنیم که FSR بهعنوان مخفف عبارت FidelityFX Super Resolution شناخته میشود.»
هرکلمن در ادامه اضافه میکند که عملکرد FSR برخلاف NVIDIA DLSS لزوماً بر مبنای ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی طراحی نشده است. البته باتوجه به اینکه پردازندههای گرافیکی RDNA از هستههای تنسور استفاده نمیکنند، این موضوع چندان غیرمنتظره نخواهد بود. هستههای تنسور، بهطور ویژه برای محاسبات یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند. ضمن اینکه قابلیت Microsoft DirectML در ساختار سوپر رزولوشن نیز نیازی به هستههای تنسور ندارد.
«ما برای به کارگیری قابلیت FSR نیازی به هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی نداریم. راههای زیادی طراحی چنین قابلیتی وجود داشته و ما همچنان درحال ارزیابی چندین راهکار مختلف دیگر هستیم. چیزی که بیشترین اهمیت را برای ما دارد، این است که توسعهدهندگان بازیها به چه راهکارهایی تمایل دارند؛ چراکه درنهایت این بازیسازان هستند که از این تکنولوژی استفاده میکنند.»
باوجود اینکه هرکلمن در صحبتهای خود به ارائهی قابلیت FSR روی پلتفرمهای مختلف اشاره دارد، ظاهراً اولویت اول AMD انتشار FSR برای کامپیوترهای خانگی است. اما درنهایت هدف، ارائهی یک فناوری متن باز و چندپلتفرمه است که البته جزئیاتی از پردازندههای تحت پشتیبانی، بازهی انتشار یا برنامههای آیندهی آن ارائه نشده است.
شرکای تجاری کنسولساز AMD به قابلیتهایی نظیر Super Resolution نیاز دارند. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از لحاظ تئوری میتوانند بازیهای ویدئویی را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریمبرثانیه اجرا کنند؛ اما دستیابی به این هدف ازطریق کارت گرافیکی که قدرت کمتری نسبتبه Radeon RX 6800 دارد، بدون انجام برخی ترفندها برای پایین آوردن کیفیت نهایی تصویر ممکن نیست. Super Resolution تلاش میکند کاهش کیفیت تصویر را جبران کند.