دیجیزا/ خیلی از افراد از ریزش مو رنج می برند که دلایل مختلف می تواند داشته باشد اما یافته های اخیر نشان می دهد که یکی از علل ریزش مو ممکن است قند خون بالا و ابتلا به دیابت نوع دو باشد.
به نقل از express، دیابت نوع دو روی ترشح هورمون انسولین در بدن تأثیر می گذارد. این هورمون یکی از هورمون های اساسی برای سلامت بدن به شمار می رود. زمانی که فردی به دیابت نوع دو مبتلا می شود، بدن همچنان کربوهیدرات را از غذا و نوشیدنی هایی که می خورید جذب کرده و آن را به گلوکز تبدیل می کند.

پانکراس با ترشح انسولین به این عملکرد بدن واکنش نشان می دهد در مبتلایان به دیابت نوع دو این انسولین هم به درستی عمل نمی کند به طوری که سطح قند خون بالا باقی می ماند و انسولین بیشتری ترشح می شود. این امر با توجه به بالا بودن قند خون علائم هشداردهنده ای را نشان می دهد.
زمانی که بدن انسولینی ندارد یا به اندازه کافی تولید نمی کند، قند در جریان خون تولید می شود و قند اضافی به تمام اندام های بدن از جمله چشم ها، اعصاب و کلیه ها آسیب وارد می کند و حتی عروق خونی را هم تحت تأثیر قرار می دهد. این عروق حامل اکسیژن تغذیه کننده اندام ها و بافت ها در کل بدن هستند.

 درواقع، عروق خونی قادر نیستند اکسیژن کافی را برای تغذیه فولیکول های مو در خود حمل کنند و همین امر باعث آسیب رساندن به موها می شود. کمبود اکسیژن فرآیند معمولی رشد موها را دچار اشکال می کند. عدم کنترل میزان قند خون یا درمان نکردن به موقع آن، باعث افزایش بیش از حد قند خون می شود.

افراد معمولا تا زمانی که دچار علائم شدید نشوند، به علائم دیابت نوع دو توجه نمی کنند و ناگهان دچار کاهش وزن شدید شده و از دفع ادرارهای مکرر شبانه شکایت دارند. بنابراین بهتر است هر از گاهی چکاپ های مرتب را انجام دهید تا از سلامت خود مطلع شوید.
محققان توصیه می کنند که افراد می توانند برای جلوگیری از ریزش مو از مکمل های بیوتین استفاده کنند. بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب است که به عنوان عاملی برای انتقال دی اکسید کربن در برخی آنزیم های کربوکسیلاز عمل می کند که شامل سنتز اسید چرب است.
دیابت نوع دو معمولا علائمی را چون احساس گرسنگی مداوم، کاهش انرژی، کاهش وزت، احساس تشنگی زیاد و دفع ادرار مکرر ایجاد می کند که به دلیل بالا رفتن میزان قند خون به وجود می آیند.