دیجیزا/ اگر به کاربران تلفن های هوشمند بگویید که قیمت سری گلکسی اس سامسونگ در چند سال اخیر فقط افزایش داشته است، احتمالا حرف شما را باور خواهند کرد. اگرچه این حرف درست نیست. چه باور کنید یا نکنید سال هایی بوده است که قیمت ها کاهش داشته اند، مثل سال ۲۰۲۱. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم که قیمت ها تغییرات جالبی داشته اند.

از آنجایی که سامسونگ بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان است و سری گلکسی اس نیز محبوب ترین خانواده از گوشی های این شرکت است، فکر کردیم که بهتر است همه چیز را از اول بررسی کنیم. در آخر شما یک نمودار را مشاهده خواهید کرد که در آن تغییرات قیمتی  در طول زمان به صورت خلاصه نشان داده شده است.

لطفا به این موضوع توجه کنید ما در این مقاله دیگر نسخه های سری گلکسی اس را بررسی نخواهیم کرد. به عنوان مثال نسخه مینی پرچمدار سامسونگ که در اواسط دهه ۲۰۱۰ عرضه می شد، در این بررسی قرار ندارد. همچنین نسخه های Lite، Fan Edition، و Active نیز حدف شده اند تا بتوان بر نسخه اصلی از سری گلکسی اس تمرکز کرد.

سامسونگ گلکسی اس: ۳۹۹ دلار
اولین سامسونگ گلکسی اس نام های متفاوت زیادی داشت. Samsung Galaxy Proclaim، Galaxy S Showcase، Galaxy Vibrant 4GT و Galaxy S Captivate، بعضی از این نام ها بودند. اگرچه همیشه با نام گلکسی اس از آن یاد خواهد شد.

وقتی گلکسی اس برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در آمریکا عرضه شد، خرید یک تلفن هوشمند به صورت آنلاک بسیار دشوار بود. به جای آن شما مجبور بودید که به اپراتور خود مراجعه کنید و از طریق آنها یک گوشی هوشمند خریداری کنید. برای پرداخت هزینه خرید گوشی، به مدت دو سال مبلغ کمی به قبض شما اضافه می شد و به همین خاطر تعیین دقیق قیمت گلکسی اس کمی سخت است، زیرا این قیمت در اپراتورهای مختلف متفاوت بود. اگرچه می توان هزینه تقریبا آن را چیزی در حدود ۳۹۹ دلار تعیین کرد، که با توجه به تورم در سال ۲۰۲۱ چیزی معادل ۴۷۷ دلار می شود. با توجه به قیمت گوشی های هوشمند امروزی معامله خوبی به نظر می آمد ولی باید توجه کنید که گلکسی اس امکانات کمتری داشت و هزینه تولیدش هم بسیار کمتر بود.

سامسونگ گلکسی اس ۲: ۵۴۹ دلار
سامسونگ گلکسی اس موفقیت بزرگی را برای سامسونگ رقم زد و  به خاط همین موفقیت همه چشم ها به گلکسی اس ۲ بود که در اوایل ۲۰۱۱ معرفی شد. متاسفانه سامسونگ از خود بیخود شد و برای نسل بعد از چندین دستگاه با طراحی و مشخصات کاملا متفاوت پرده برداشت که البته همه آنها  برند Galaxy S 2 را با خود داشتند. اوضاع آنچنان آشفته بود که ممکن بود Galaxy S2  که شما از اپراتور AT&T خریداری می کنید گوشی کاملا متفاوتی نسبت به دستگاهی با همین نام باشد که از T-Mobile خریداری می کنید.

اما همه اینها مانع فروش زیاد گوشی های گلکسی اس ۲ نشد. این گوشی حتی از گلکسی اس هم محبوب تر بود و سامسونگ با خیال راحت تبدیل به برترین سازنده تلفن های هوشمند اندرویدی در جهان شد.

باز هم خرید نسخه آنلاک شده گلکسی اس ۲ در آمریکا سخت بود و چون خریداران ماهانه مبلغ روی قبض های خود پرداخت می کردند، خیلی از آنها متوجه افزایش قیمت چشمگیر آن به ۵۴۹ دلار نشدند. خوشبختانه مدتی بعد رگلاتوری جلوی این اقدام اپراتور ها را گرفت.

سامسونگ گلکسی اس ۳: ۵۹۹ دلار
سامسونگ سال ۲۰۱۲ را به عنوان پادشاه گوشی های هوشمند آغاز کرد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱، فروشش از اپل پیشی گرفت، چیزی که برای شرکت کره ای تازگی داشت. ولی سامسونگ به اینها راضی نبود، و گوشی را معرفی کرد که به اعتقاد بعضی از افراد یکی از محبوب ترین ها گوشی های تاریخ بود: گلکسی اس ۳.

خوشبختانه از عادت عرضه کردن تعداد زیادی گوشی با یک نام کوتاه آمد. خانواده گلکسی اس ۳ بسیار شبیه به هم و یکپارچه طراحی شده بودند البته ممکن بود که نسخه های مختلف مشخصات متفاتی داشته باشند که بحث دیگری است.

با وجود پیشرفت قابل توجه در مشخصات و طراحی، مدل این قیمت نسبت به مدل قبلی افزایش قابل توجهی نداشت. در سال ۲۰۱۲، گلکسی اس ۳ حدودا ۵۹۹ دلار قیمت داشت. این افزایش یکی از کمترین افزایش های تاریخ سری گلکسی اس بود.

سامسونگ گلکسی اس ۴: ۶۴۹ دلار
از لحاظ آماری سامسونگ گلکسی اس ۴ پرفروش ترین تلفن اندرویدی تاریخ است. تنها تلفن هوشمندی که توانست به فروش ۸۰ میلیون عددی این مدل حتی نزدیک شود مدل قبلی آن گلکسی اس ۳ بود. حتی iPhone 5S نیز که گوشی توانایی بود و همان سال عرضه شد، تنها توانست فروش ۵۲ میلیون واحدی را تجربه کند.

یکبار دیگر سامسونگ فقط مقدار کمی قیمت این مدل را نسبت به مدل قبلی بیشتر اعلام کرد. این مدل از سامسونگ قیمتی در حدود ۶۴۹ دلار داشت. در تابستان همان سال سامسونگ و گوگل در همکاری مشترک نسخه گوگل پلی ادیشن این گوشی را معرفی کردند. نسخه ای که از اندروید خام بهره می برد و برای کسانی که از رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ خسته شده بودند، همچون هوایی تازه بود. البته این همکاری دوام زیادی نداشت.

سامسونگ گلکسی اس ۵: ۶۴۹ دلار
تا اینجای کار قیمت سری گلکسی اس فقط افزایشی بوده است ولی در سال ۲۰۱۴ سامسونگ برای اولین بار جدیدترین مدل از گلکسی اس را با همان قیمت مدل قبلی یعنی ۶۴۹ دلار معرفی کرد. اگرچه قیمت ثابت مانده بود اما ویژگی ها و مشخصات جدیدی همراه با این گوشی عرضه شد. حسگر اثر انگشت که در دکمه هوم ادغام شده بود، پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ و لنز ۱۶ مگاپیکسلی دوربین از جمله این ویژگی ها بودند.

متاسفانه میزان فروش گلکسی اس ۵ حتی نتوانست نزدیک گلکسی اس ۴ باشد و همین امر باعث شد تا با گلکسی اس ۵، زبان طراحی قدیمی خود را نیز کنار بگذارد. در سال ۲۰۱۵ سامسونگ تغییراتی در بخش طراحی سری گلکسی اس داد. با این وجود طرفداران سامسونگ گلکسی اس ۵ را دوست داشتند.

سری سامسونگ گلکسی اس ۶:  از ۶۴۹ تا ۷۹۹ دلار
در سال ۲۰۲۰ ما گوشی های سری گلکسی اس را رتبه بندی کردیم و گلکسی اس ۶ با کمترین محبوبیت در انتهای لیست قرار گرفت. این بار نیز قیمت مدل پایه گلکسی اس بدون تغییر باقی ماند. البته وقتی این را در نظر بگیریم که سامسونگ درگاه کارت حافظه، قابلیت ضد آب بودن، و باتری قابل تعویض را حذف کرده بود، تعجب می کنیم که چرا قیمت را کاهش نداد.

برای اولین بار سامسونگ یک نسخه پریمیوم از گوشی گلکسی اس خود را ارائه داد. Samsung Galaxy S Edge در واقع همان گوشی با صفحه ای بزرگتر و لبه های خمیده بود. با وجود اینکه نسخه اج چیز زیادی در مقایسه با مدل معمولی ارائه نمیداد ولی ۱۰۰ دلار گرانتر بود. ولی سامسونگ به این نیز راضی نشد و در نهایت Galaxy Edge Plus را با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه کنید که به خاطر فروش پایین، کمی پس از عرضه گلکسی اس ۶، قیمت آن را به ۵۷۹ دلار کاهش داد. این اتفاق برای اولین بار بود که برای یک گوشی از سری گلکسی اس رخ می داد، ولی آخرین بار نبود.

سری سامسونگ گلکسی اس ۷: ۶۶۹ دلار و ۷۶۹ دلار
به خاطر فروش فوق العاده ناامیدکننده سری گلکسی اس ۶، سامسونگ به یک برگ برنده احتیاج داشت و به سرعت از گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج رونمایی کرد. هر دو گوشی از نکات مثبت گلکسی اس ۶ استفاده کرده بودند و نکاتی که سامسونگ در سال گذشته نادیده گرفته بود را برگردانده بودند. آنها دارای درگاه کارت حافظه بودند و همچنین در برابر آب نیز مقاوم بودند ولی متاسفانه باتری قابل تعویض هیچوقت برنگشت.

با این وجود گلکسی اس ۷ نسبت به مدل قبلی خود فروش بیشتری را تجربه کرد. با قیمت اولیه ۶۶۹ تا ۶۹۹ دلار (بستگی به بازارهای مختلف) برای مدل پایه، می توان گفت تنها اندکی گرانتر از گلکسی اس ۶ بود. اگرچه مشخصات و قابلیت های بسیار بیشتری را ارائه می داد. به همین نحو مدل اج آن ۱۰۰ دلار گرانتر از مدل پایه بود. ولی سامسونگ باز هم نتوانست به میزان فروش پیش بینی شده خود برسد و مجبور شد مجددا قیمت هر دو گوشی را در میانه راه کاهش دهد.

سری سامسونگ گلکسی اس ۸: ۷۴۹ دلار و ۸۴۹ دلار
در سال ۲۰۱۷، سامسونگ رویه عاقلانه تری پیش گرفت، مدل اج را که فقط سبب سردرگمی کاربران شده بود، رها کرد و به جای آن گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را عرضه کرد. همانطور که عبارت پلاس نشان می دهد، نسخه بزرگتری از مدل پایه بود و طبیعتا هزینه بیشتری داشت. این کار کمی معقول تر بود.

گلکسی اس ۸ نماینده تغییر گسترده در طراحی این خانواده از گوشی های هوشمند بود. برای اولین بار حسگر اثر انگشت به پشت گوشی منتقل شد و در جلوی گوشی چیزی چز نمایشگر نبود (البته با حاشیه های زیاد). این تغییر بزرگ لابد سبب شد سامسونگ اعتماد به نفس زیادی به دست بیاورد زیرا قیمت مدل پایه را به ۷۴۹ دلار افزایش داد – با وجود اینکه فقط چند ماه قبل از آن مجبور شده بود برای دومین بار قیمت گلکسی اس ۷ را کاهش دهد.

سری سامسونگ گلکسی اس ۹: ۷۱۹ دلار و ۸۳۹ دلار
اگر به اولین روزهای خانواده گلکسی اس نگاهی بیندازید متوجه شباهت های زیادی می شوید. گلکسی اس ۴، ۵ و ۶ همگی از زبان طراحی مشابهی بهره می بردند. اگرچه پس از آن تغییراتی زیادی در مدل های بعدی دیده شد. ولی این موضوع در مورد گلکسی اس ۹ صدق نمی کرد. میراث داران عرضه شده خانواده گلکسی اس در سال ۲۰۱۸، تفاوت چندانی با مدل ۲۰۱۷ نداشتند. بزرگترین تغییر مربوط به جابه جایی حسگر اثر انگشت از کنار دوربین به پایین آن بود. گلکسی اس ۹ همچنین از دوربین دوم در پشت خود بهره می برد که برای اولین بار در این سری از گوشی ها دیده می شد.

شاید به خاطر همین شباهت ها با مدل قبلی بود که سامسونگ قیمت مدل پایه را اندکی کاهش داد. گلکسی اس ۹ با قیمت ۷۱۹ دلار عرضه شد در حالی که گلکسی اس ۹ پلاس با قیمتی ۱۲۰ دلار بیشتر فروخته  می شد. احتمالا شرکت از دوربین دوم پشت مدل خیلی مطمئن بود که چنین تفاوت قیمتی را برای آن انتخاب کرد.

سری سامسونگ گلکسی اس ۱۰: از ۷۴۹ تا ۱۲۹۹ دلار
تا سال ۲۰۱۹، سامسونگ چهار سال بود که در مراسم معرفی پرچمدار خود دو مدل را معرفی می کرد. وقتی می توانست دو گوشی را معرفی کند، چرا سه تا یا چهار تا را معرفی نکند. با سری گلکسی اس ۱۰ سامیونگ به سیم آخر زد و ۴ گوشی معرفی کرد. دو مدل اصلی همچون سال پیش نامگذاری شدند: گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس و با برچسب قیمتی ۸۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار عرضه شدند. سامسونگ همچنین مدل کوچکتر و ارزانتری با نام Galaxy S10e عرضه کرد که ۷۴۹ دلار قیمت داشت. از آن طرف نیز Galaxy S10 5G معرفی شد که می توان آن را تا حدودی زمینه ساز گلکسی اس ۲۰ اولترا دانست. قیمت این گوشی ۱۲۹۹ دلار بود.

در سال ۲۰۲۰ هنگامی که سامسونگ سری چدید گوشی های این لیست را عرضه کرد، همزمان قیمت گلکسی اس ۱۰ را که هنوز تولید می کرد کاهش داد. این راهی برای افراد صرفه جو بود که با هزینه ای کمتر از سری گران قیمت گلکسی اس ۲۰، به سخت افزاری خوب دست پیدا کنند.

سری سامسونگ گلکسی اس ۲۰: از ۹۹۹ تا ۱۳۹۹ دلار
در سال ۲۰۱۹، قیمت گلکسی اس های سامسونگ بازه گسترده ای را شامل می شد از Galaxy S10e با قیمت ۷۴۹ دلار  تا مدل ۵G با دوبرابر قیمت آن. با سری گلکسی اس ۲۰، سامسونگ مدل ارزان قیمت را رها کرد و فقط به تولید محصولات پریمیوم پرداخت. در هنگام عرضه قیمت  ارزان ترین گلسکسی اس ۲۰ رقم سرسام آور ۹۹۹ دلار و  برای مدل پلاس ۱۱۹۹ دلار بود.

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا دیگر خیلی زیاده روی کرد. با برچسب قیمتی ۱۳۹۹ دلار برای ارزان ترین نسخه آن، گلکسی اس ۲۰ اولترا گرانترین گوشی “عادی” بود که شرکت تا به حال تولید کرده بود. و اگر این عدد برای شما کافی نبود می توانستید برای رم و حافظه داخلی بیشتر ۱۵۹۹ دلار پرداخت کنید.

سری سامسونگ گلکسی اس ۲۱: از ۷۹۹ تا ۱۱۹۹ دلار
مشخصا ۲۰۲۰ درس عبرتی برای سامسونگ بوده و حتما آنها فهمیده اند که اشتباه کرده اند. البته درست است که آنها نمی دانستند که پس از عرضه سری گلکسی اس ۲۰، همه گیری جهانی کرونا رخ خواهد داد ولی باز هم در شرایطی که افراد چپ و راست شغل خود را از دست می دهند، قیمت بالای این گوشی ها تضمین کننده فروش کمشان بود.

خوشبختانه سامسونگ در سال ۲۰۲۱ این اشتباه را تکرار نکرد.

وقتی سری گلکسی اس ۲۰ نتوانست نظر مثبت مشتریان را به خود جلب کند، سامسونگ به خودش آمد و امسال اشتباه خود را با کاهش زیاد قیمت مدل پایه خانواده گلکسی اس ۲۱ جبران کرد. و حتی لازم نبود برای اینکار آنچنان از کیفیتش کم کند.

ارزان ترین مدل گلکسی اس ۲۱ از ۷۹۹ دلار شروع می شود. این قیمت برای شما پردازنده جدید اسنپدراگون ۸۸۸ (یا اگزینوس ۲۱۰۰ در دیگر بازارها) را به ارمغان می آورد. همچنین یک دوربین سه گانه خوب، مقدار مناسبی رم و حافظه داخلی و یک طراحی جدید زیبا که تا حدی کلاسیک هست نیز در مجموعه ارائه شده قرار دارند.

در حرکت هوشمندانه دیگری نیز سامسونگ در مقایسه با گلکسی اس ۲۰ اولترا، هیچ چیزی از گلکسی اس ۲۱ اولترا کم نکرد ولی قیمت آن را ۲۰۰ دلار کاهش داد. سری امسال سامسونگ کامل ترین سری آن بود و خریداران با بودجه های مختلف می توانند یک گوشی از سری گلکسی اس ۲۰ برای خود تهیه کنند. (طبیعتا نه در ایران)

زمان در مورد درستی شیوه قیمت گذاری سامسونگ قضاوت خواهد کرد.

نمودار قیمتی
در نمودار زیر یک دید کلی از مدل های پایه خانواده گلکسی اس مشاهده می کنید. قیمت ها در به طور کلی افزایش داشته اند ولی در سال های مختلف نوساناتی داشته و مخصوصا امسال کاهش زیادی داشته اند.

اگرچه نمیتوان آینده را پیش بینی کرد، اینگونه به نظر می رسد که قیمت خانواده  گلکسی اس در سال ۲۰۲۰ برای مدت ها به عنوان گرانترین نمونه باقی بماند. جز اینکه در ۱۰ ماه پیش رو اقتصاد جهانی به شکل معجزه واری بهبود یابد، نباید انتظار قیمت هایی نزدیک سال ۲۰۲۰ را به این زودی ها داشت.

البته زمانی که میتوانستید با کمتر از ۷۰۰ دلار یک پرچمدار گلکسی اس را خریداری کنید خیلی وقت است که گذشته است. اما به نظر می رسید که سری Fan Edition  بسیار موفق ظاهر شود.