تشخیص دقیق شدت تصادفات گذشته اتومبیل، قیمت آن را مشخص می‌کند. در کنار مواردی مثل مدل و کارکرد در هنگام خرید ماشین دست دوم، تشخیص سلامت بدنه آن براساس تصادفات قبلی نکته بسیار مهمی است. ماشین تصادفی وسیله‌ای است که تعادل خود را از دست داده و به قسمت‌های مختلف آن آسیب وارد شده است. روش‌های گوناگونی برای تشخیص ماشین تصادفی وجود دارد. نکاتی مثل رنگ اتومبیل، زنگ زدگی، سلامت سقف ماشین و موارد دیگری که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بهترین و ساده‌ترین روش برای خرید خودرو، از طریق ثبت نام سایپا و ایران‌خودرو است. اما برخی بنا به دلایل مختلفی خرید ماشین دست دوم را ترجیح می‌دهند. در هنگام خرید ماشین کارکرده بررسی نکات فنی و تعیین قیمت آن بر اساس تصادفات و ضربه‌های قبلی یکی از مهم‌ترین مراحل است. ما در این مقاله کلیه روش‌های تشخیص خودرو تصادفی از خودرو سالم را برسی کرده‌ایم. برای انتخاب بهترین ماشین تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

۱. اطمینان از سلامت اتومبیل غیر تصادفی با بررسی سقف آن
خودروهای چپ شده و تصادفی معمولاَ بر روی سقف خود واژگون می‌شوند. سقف اتومبیل یکی از قسمت‌هایی است که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین خاطر با وارد شدن ضربه‌ای کوچک دچار آسیب می‌شود. به این ترتیب در صورت آسیب به سقف خودرو، باید توسط یک کارشناس ماهر تعویض شود.

تعمیرکاران برای تعویض سقف ماشین پرس‌های زیر نوار درهای خودرو را باز می‌کنند. این روش به عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌های ماشین آسیب دیده است، زیرا پرس کارخانه تفاوت ملموسی دارد. به این ترتیب شاسی ماشین از حالت پلمپ خارج می‌شود. مطالعه این مقاله تنها چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت ولی اطلاعات بسیار مفیدی درباره سلامت شاسی اتومبیل در اختیارتان قرار خواهد داد.

۲. دومین روش برای تشخیص ماشین تصادفی از طریق رنگ خودرو
ماشین‌ها بعد از تصادف در صافکاری ترمیم و رنگ می‌شوند. کیفیت صافکاری ماشین‌های تصادفی متفاوت است. شدت تصادف و آسیب ماشین، میزان رنگ مورد نیاز آن را مشخص می‌کند. خودرو تصادفی و چپی رنگ شده است به همین خاطر یکی از روش‌های تشخیص ماشین‌های تصادفی، کنترل رنگ‌ آن است. برای تشخیص رنگ خودرو باید قسمت‌های مختلف آن از جمله کاپوت، درب، سقف و صندوق عقب را کنترل کنید. روش‌های زیادی برای تشخیص رنگ خودرو وجود دارد که عبارتند از:

• با کمک چشم

• پاشیدگی رنگ ماشین به قسمت‌های دیگر آن

• کنترل کاپوت، صندوق عقب و گلگیر

• انعکاس تصویر در بدنه اتومبیل

• زبری قسمت‌های رنگ شده به‌دلیل سمباده‌کشی و تشخیص با کمک دست

• با استفاده از دوربین عکاسی

• پوسته پوسته شدن قسمت رنگی ماشین

• تشخیص با کمک آهنربا

• تشخیص رنگ ماشین با کمک دستگاه‌های مخصوص

درجه رنگ قسمت‌های رنگ شده ماشین متفاوت است و توجه به این موضوع برای تشخیص رنگ خودرو دست دوم کمک بزرگی می‌کند. البته تشخیص رنگ ماشین با کمک دستگاه‌های تخصصی توسط کارشناسان آن قابل اطمینان‌تر است. به همین خاطر بعد از آن که مشکلات فنی خودرو را بررسی کردید، رنگ آن را نیز کنترل کنید.

۳. تشخیص اتومبیل تصادفی از طریق زنگ‌زدگی قسمت‌های زیرین آن، راه حل سوم
خودروها بعد از تصادف و آسیب دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. کنترل دقیق قسمت‌های مختلف این وسیله برای تشخیص آسیب‌دیدگی آن بسیار کمک‌کننده است. در صورت مشاهده زنگ به تصادفی بودن آن باید شک کنید. برای تشخیص این مسئله باید ابتدا قسمت‌های زیر خودرو را بررسی کنید. آسیب به بدنه ماشین و زنگ‌زدگی آن به کمک رنگ پنهان می‌شود ولی قسمت‌های زیرین آن از این قائده مستثنی است.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص سلامت خودرو به کمک زنگ‌زدگی، توجه به پیچ‌ها و قطعات اتومبیل است. زنگ‌زدگی این قطعات، نشانه‌ای برای تعویض آن‌ها است. قسمت‌های مختلف ماشین آسیب دیده باز و تعویض می‌شود. به همین خاطر مشاهده زنگ‌زدگی این قطعات یک دلیل ساده برای تشخیص چپی بودن ماشین است.

همچنین ممکن است کف خودرو با کمک پوشش رزینی رنگ شود. این موضوع به دلیل آسیب آن بعد از تصادف است. در صورت مشاهده این مسئله، باید علت را از صاحب خودرو جویا شوید.

۴. سلامت چراغ ماشین و شیشه‌های آن، روشی کاربردی برای تشخیص خودرو تصادفی
شیشه‌های ماشین تصادفی دارای ترک و شکستگی است. البته گاهاَ دلایل دیگری برای مشاهده شیشه شکسته وجود دارد. بهتر است که در صورت مشاهده شکستگی در شیشه، علت را از صاحب آن جویا شوید. موضوع بعدی که تصادف ماشین را نشان می‌دهد، نور چراغ‌های آن است. در صورت بروز حادثه چراغ ماشین باید تعویض شود. در این شرایط نور چراغ‌ها متفاوت خواهد بود. همچنین رنگ چراغ‌های جلو و عقب یکی است؛ در صورت مشاهده تفاوت قطعاَ یکی از آن‌ها بعد از تصادف تعویض شده است. همچنین با بررسی ضخامت و نوع لامپ نیز تغییر یا عدم تغییر آن قابل شناسایی است.

۵. مشاهده آچار خوردگی ماشین، پنجمین نشانه ماشین تصادفی
در زیر گلگیر و کاپوت اتومبیل پیچ‌هایی برای اتصال با بدنه وجود دارد. مشاهده این پیچ‌های یکی از مواردی است که تصادف خودرو را نشان می‌دهد. اگر رنگ روی پیج از بین برود پس بدون شک قبلاَ باز شده است. به احتمال زیاد دلیل این آچارخوردگی تعویض قطعات اتومبیل بعد از تصادف است. پیچ‌های ماشین غیرتصادفی رنگی و بدون پیچ‌خوردگی است.

۶. آیا دلیل ناهماهنگی قطعات ماشین تصادف است؟
در برخی مواقع فاصله قطعات ماشین تغییر یا قسمت‌هایی از آن شل شده است. خودروهایی که با این مشکل روبه‌رو می‌شوند به احتمال زیاد تصادفی هستند. در چنین شرایطی دو طرف اتومبیل را باید باهم مقایسه کرد. در صورت مشاهده ناهماهنگی، به احتمال زیاد ماشین تصادفی است.

۷. ماشین تصادفی با اسکلت نرم را اصلاَ نخرید
اسکلت ماشین تصادفی آسیب می‌بیند. این قسمت از خودرو بعد از تصادف نیاز به صافکاری دارد. همین موضوع باعث نازک‌تر شدن لایه‌های خودرو می‌شود. بهتر است که ماشین تصادفی با اسکلت نرم را نخرید. البته به دلیل هزینه بالا کار صافکاری، باید آن را به یک فرد ماهر بسپارید. یکی از دلایل تعمییر نامناسب اسکلت آسیب دیده مراجعه به فرد کم‌تجربه برای خرج هزینه کمتر است.

۸. بتونه‌کاری روشی قابل قبول برای شناخت آسیب ماشین تصادفی
قسمت‌های مختلف اتومبیل آسیب دیده را با بتونه مخفی می‌کنند. بتونه‌کاری یک روش ابتدایی برای ترمیم ماشین تصادفی است. امروزه تشخیص این موضوع با کمک یک آهنربا کوچک ممکن است. همچنین با کمک حس لامسه قسمت‌های بتونی بدنه ماشین مشخص می‌شود. با توجه به اینکه لبه‌های خودرو به‌صورت صاف تولید می‌شوند. این موضوغ بعد از استفاده از بتونه کاملاَ تغییر می‌کند.

۹. صداهای اضافی، یکی از دلایل احتمالی تصادفی بودن خودرو
لاستیک ماشین چپی از تعادل خارج می‌شود. همین موضوع باعث لاستیک سابی و شنیدن صداهای غیرطبیعی از خودرو می‌شود. بهتر است که در هنگام خرید خودرو دست دو، ابتدا چرخی با آن بزنید. در این شرایط در صورت شنیدن صدای عجیب تصادفی و غیرتصادفی بودن آن را بررسی کنید.

 
چگونه خودرو سالم وتصادفی را از هم تشخیص دهیم؟
چکاب ماشین کارکرده پیش از خرید بسیار مهم است. نکات فنی و تصادفات گذشته خودرو تاثیر بسزایی در قیمت‌گذاری و کارایی آن دارند. ما در این مقاله ۹ روش ساده و کاربردی را برای تشخیص چپی بودن ماشین معرفی کرده‌ایم. مرحله بعد از کنترل خودرو، انتقال آن به صاحب جدید است. ما در مقاله انتقال مالکیت خودرو کلیه نکات مربوط به آن را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده‌ایم. به این مقاله از دیجیزا سری بزنید تا با دانش کامل و بدون دردسر اتومبیل را به نام خودتان بکنید.

شما چه روش‌های دیگری برای کنترل ماشین تصادفی می‌شناسید؟ به نظر شما کدام روش از همه مطمئن‌تر است؟