مجله دیجیزا/ دنیای خودران‌ها هر روز در حال توسعه است و شرکت‌های بیشتری علاقه‌مند به چنین طرح‌هایی به‌ویژه در زمینه‌ی حمل بار هستند. اکنون یک طراح خودروهای مفهومی رندر تازه‌ای از کامیون خودران بوگاتی منتشر کرده است.

به‌نظر می‌رسد که یکی از بخش‌های تحت تأثیر در آینده‌ی خودروهای خودران، بخش حمل‌ونقل و باربری باشد و این جایی است که «پرتیوش دواداس» (Prathyush Devadas) طراح خودروهای مفهومی از ووهان چین آینده‌ای کاملا غیرمنتظره را برای آن متصور است. آینده‌ای که حتی خودروسازهایی مانند بوگاتی نیز تمایل به ورود به آن را دارند.

با توجه به اینکه بوگاتی هنوز در مسیر تولید وسایل باری گام نگذاشته است، شاید رندر طرح مفهومی هایپرتراک این خودروساز تنها یک رویا به‌نظر برسد اما با این وجود هنوز هم یک طرح شاخص محسوب می‌شود زیرا امروزه هم از کامیون‌های باری خودران استفاده می‌شود.

اما این طرح مفهومی یک خودروی معمولی نیست این یک کامیون خودران با محور سه‌گانه‌ی عقب است که هدف آن حمل بارهای عظیم است. نوع بارهایی که این وسیله می‌تواند حمل کند هنوز مشخص نیست اما این مانعی برای جذابیت بصری آن به‌حساب نمی‌آید.

به نظر می‌رسد که کابین اصلی با بخش بار به صورت یکپارچه ساخته شده است. با توجه به اینکه این یک کامیون خودران است احتمالا در آن دیگر جایی برای حضور انسان وجود ندارد و می‌توان حدس زد که تنها واحد هوش مصنوعی یا باتری‌ها در کابین اصلی جای بگیرند که اطراف آن نیز با فضای خالی و ورودی‌های بزرگ هوا دیده می‌شود.

اگر این خودرو برقی باشد، وجود چنین اجزایی بسیار ضروری خواهد بود. اما برای تأمین انرژی چنین وسیله‌ی نقلیه‌ی بزرگی به نیروی زیادی نیاز است بنابراین احتمالا باتری‌ها در بخش سیاه میان محور جلو و عقب پنهان شده‌اند. هرچند با طرح‌هایی مانند باتری‌های سازه‌ای که تسلا به دنبال آن است، شاید سازه‌ی این خودرو باتری‌ها را هم دربر بگیرد.

بخش بار (Trailer) نیز بسیار زیبا طراحی شده است. به جای اینکه همه چیز مانند تریلی‌های کامیون‌های کلاسیک، مربع با گوشه‌های تیز باشد، در اینجا لبه‌های گرد و خطوط منحنی طولانی پیدا می‌کنیم که به آن ظاهری بیشتر شبیه به نفتکش هم می‌دهد. در عقب تریلی هم دریچه‌ای قرار دارد که امکان بارگیری و تخلیه‌ی بار را فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه این طرح مفهومی یک وسیله‌ی نقلیه‌ی خودران را به نمایش می‌گذارد، برای عملکرد ایمن به مجموعه‌ای از حسگرها و سیستم‌ها نیاز دارد. رادار، سنسورهای حرکتی و GPS تنها بخشی از مواردی هستند که معمولا در اینگونه وسایل نقلیه یافت می‌شوند. اما در رندر کامیون خودران بوگاتی هیچ نشانه‌ای در مورد محل قرارگیری دوربین‌ها یا حسگرها دیده نمی‌شود.

اگر چنین طرح‌هایی از گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت شاید امروز جهان حمل بار کاملا متفاوت می‌شد. اگرچه حرکت بوگاتی به سمت این نوع کامیون‌ها خیلی متصور نیست اما پیش از این در کامیون ۱۸ چرخ تسلا هم طرحی آینده‌نگرانه برای کامیون‌های الکتریکی ارائه شده بود. بنابراین شاید طرح کامیون بوگاتی بیش از چیزی باشد که صرفا توسط یک طراح خودروهای مفهومی درنظر گرفته شده است.