در مطالعه ‌ای که توسط مرکز پزشکی Cedars-Sinai آمریکا انجام شد، محققان دریافته اند که چگونه ناحیه ‌ای از مغز که با حافظه در ارتباط است، هنگامی که به چهره، شی یا تصویری نگاه می کنیم، تحریک می شود.

  یافته ‌های تحقیقاتی جدیدی که در مجله Science Advances منتشر شده است، به کسب درک علمی از نحوه عملکرد حافظه کمک می کنند و می توانند در درمان اختلالات حافظه ای موثر واقع شوند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که وقتی به چهره ای نگاه می کنیم، سلول ‌های خاصی در آمیگدال که با عنوان سلول های چهره ای نامگذاری شده اند، واکنش نشان داده و منجر به تحریک فعالیت های مربوط به تشکیل خاطرات می شوند. آمیگدال، قسمتی از مغز است که وظیفه پردازش اطلاعات اجتماعی را بر عهده دارد.

محققان مرکز علوم و پزشکی عصبی در Cedars-Sinai گفته اند، واضح است که ما اطلاعات بسیار مهمی را بر اساس نگاه کردن به چهره‌ افراد دریافت می کنیم، از جمله اینکه آیا قبلاً این شخص را دیده ‌ایم یا خیر.

محققان همچنین دریافتند هر بار که سلول های چهره در آمیگدال فعال می شوند، الگوی امواج تتا در هیپوکامپ بازنشانی یا مجددا شروع می شود. امواج تتا، یک نوع متمایز از امواج الکتریکی مغز هستند که در هیپوکامپ ایجاد می‌ شوند و در پردازش اطلاعات و شکل گیری خاطرات، نقش کلیدی دارند.به گزارش دیجیزا، مهم تر از همه، محققان نشان دادند که هنگام مشاهده چهره افراد، هر چه این سلول‌ های چهره، سریع‌ تر فعال ‌شوند، احتمال به یاد آوردن آن چهره، بیشتر خواهد بود.

به گزارش دیجیزا، پژوهشگران فوق می گویند: ما فکر می‌ کنیم که این بازتاب آمیگدال است که هیپوکامپ را برای دریافت اطلاعات اجتماعی جدید که به خاطر سپردن آن ها مهم است، آماده می ‌کند. 

محققان فوق اظهار داشته اند: این نتایج نشان می ‌دهد افرادی که به خاطر آوردن چهره‌ ها برایشان مشکل است، ممکن است در آمیگدال خود دچار اختلال عملکردی باشند و این مسئله در اختلالات مربوط به شناخت اجتماعی، مانند اوتیسم، دخیل است.