دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

رقیب پیشرفته‌تر ChatGPT از راه رسید

رقیب پیشرفته‌تر ChatGPT از راه رسید

هوش مصنوعی AutoGPT مبتنی بر GPT-۴ ساخته شده است، اما بسیار هوشمندانه‌تر و مستقل‌تر از ChatGPT عمل می‌کند.

از زمان عرضه عمومی ChatGPT چند ماه بیشتر زمان نگذشته، اما اثر این فناوری بر جهان بسیار عظیم بوده است. حالا هوش مصنوعی دیگری معرفی شده که AutoGPT نام دارد و با هوشمندی بالاتر خود احتمالاً می‌تواند سروصدای دوباره‌ای در جهان بر پا کند.

فناوری هوش مصنوعی با کمک مدل‌های زبانی بزرگ جانی دوباره گرفته و توجه بسیاری از مردم و شرکت‌های بزرگ فناوری را به خود جلب کرده است. ولی اگر فکر می‌کردید به این زودی‌ها چیزی باهوش‌تر از ChatGPT به‌وجود نمی‌آید، در اشتباه بودید؛ چون حالا با AutoGPT روبه‌رو هستیم.

AutoGPT چیست؟

GPT سرواژه «ترنسفومرِ از پیش تعلیم‌یافته‌ زایا» است؛ به زبان ساده‌تر، یعنی این فناوری سعی می‌کند عملکرد مغز انسان را تقلید کند. ولی برخلاف ChatGPT که مطابق نامش به چت‌کردن نیاز دارد، یعنی باید از کاربر ورودی بگیرد، AutoGPT نیازمند دریافت ورودی‌های متعدد از کاربر نیست.

این فناوری می‌تواند خودش تحقیق کند، از اشتباهاتش درس بگیرد و رفتارش را براساس شرایط تغییر دهد. AutoGPT مدعی است که سرعت و راندمان بسیار بیشتری نسبت به مغز انسان‌ها دارد. ترسناک نیست؟ اگر این مدل هوش مصنوعی واقعاً شبیه به آن چیزی باشد که ادعا می‌کند، می‌تواند تهدیدی جدی برای بسیاری از مشاغل محسوب شود.

AutoGPT در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین‌ماه) توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام Significant Gravitas در گیت‌هاب منتشر شد.

رقیب پیشرفته‌تر ChatGPT از راه رسید

AutoGPT چگونه کار می‌کند؟

AutoGPT چهار جزء کلیدی دارد که باعث می‌شود این مدل هوش مصنوعی به همان اندازه که ادعا می‌کند، بهینه و کارآمد باشد. این فناوری از مدل GPT-۴ استفاده می‌کند که جدیدترین مدل زبانی OpenAI است و مسئولیت تفکر را بر عهده دارد.

این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به‌طور خودکار کارکردهایش را تکرار کند و از همین طریق اشتباهاش را اصلاح نماید. AutoGPT با این کار می‌تواند از این اشتباهات درس بگیرد.

AutoGPT حافظه متفاوتی دارد. این برنامه با پایگاه‌های داده وکتور یکپارچه شده است که ذخیره‌سازی اطلاعات و بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها در آینده را ممکن می‌کند.

درنهایت AutoGPT قابلیت‌های چندعملکردی دارد. این برنامه می‌تواند در عرض چند لحظه در اینترنت جست‌وجو کند و اطلاعات مدنظر خود را به‌دست آورد و آن‌ها را ذخیره‌سازی کند یا اطلاعات قبلی خود را به‌روز نماید.

یک مهندس کامپیوتر می‌گوید در آزمایشی که با AutoGPT داشته است، از این برنامه خواسته تا یک برنامه بسازد. سپس این هوش مصنوعی خودش متوجه شده است که کامپیوتر کاربر فاقد بستر Node بوده و با نصب آن سرور را روی کامپیوتر ایجاد کرده است؛ بدون آنکه نیاز به اقدامی از سوی کاربر باشد.

رقیب پیشرفته‌تر ChatGPT از راه رسید

چگونه از AutoGPT استفاده کنیم؟

متأسفانه برخلاف ChatGPT که یک رابط تحت وب دارد، برای استفاده از AutoGPT به کمی دانش فنی نیاز دارید و باید چند برنامه خاص را دانلود کنید. پیش‌نیازهای این فناوری پایتون ۳.۸، یک کلید API از OpenAI و یک کلید API از PINECONE است. البته اگر می‌خواهید صدای این هوش مصنوعی را بشنوید به یک کلید API از ElevenLabs هم نیاز دارید.

پس از نصب این پیش‌نیازها، می‌توانید با کمک این راهنما AutoGPT را راه‌اندازی کنید.

چه نگرانی‌هایی درباره AutoGPT وجود دارد؟

در ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی مثل استفاده از ChatGPT توسط دانش‌آموزان در انجام تکالیف مطرح شده بود. اما حالا AutoGPT این نگرانی‌ها را به سطح متفاوتی می‌برد. این برنامه بدون دخالت کاربر می‌تواند کارهای زیادی را به‌صورت خودکار انجام دهد و عملاً جایگزین برخی نیروهای شغلی شود.

این نرم‌افزار به ترند شماره یک شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از کاربران باور دارند که می‌توان آن را به‌عنوان نمونه‌ای از هوش جامع مصنوعی (AGI) در نظر گرفت. بسیاری از کارشناسان پیش‌تر هشدار داده بودند که AGI می‌تواند زندگی بشر را دستخوش تغییراتی غیرمنتظره کند. ایلان ماسک و جمعی از فعالان فناوری نامه سرگشاده‌ای را دراین‌باره نوشته و از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته بودند تا توسعه این فناوری به‌صورت موقت متوقف شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *