اگر دلتنگ حضور جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند در مجموعه تلویزیونی Top Gear هستید، این فهرست دهگانه از بهترین قسمت های تخت گاز را ببینید تا تجدید خاطره کنید.

برای مد‌ت‌ها، تخت گاز یا Top Gear گل سرسبد برنامه‌های تلویزیونی کمدی انگلستان بود؛ برنامه‌ خوش‌ساختی که جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند را به شهرت جهانی رساند. در این مجموعه تلویزیونی، سه مجری برنامه برای انجام چالش‌های هیجان‌انگیز خودرویی، به نقاط مختلف دنیا می‌روند. صحنه‌های کمدی، مخاطره‌آمیز و حماسی هم کم ندارد. البته این سه نفر با جدایی از BBC در سال ۲۰۱۵، حالا ماجراجویی تازه‌ای را در برنامه گرند تور (The Grand Tour) آمازون آغاز کرده‌اند؛ اما بهترین قسمت های تاریخ تخت گاز، با حضور آن‌ها ساخته شد.

بهترین قسمت های تخت گاز

۱۰- قسمت ویژه ویتنام (Vietnam Special)

در این قسمت، تهیه کنندگان تخت گاز به سه مجری برنامه، جعبه‌هایی پر از پول نقد دادند تا برای خود، یک وسیله نقلیه پیدا کنند. کلارکسون  و رفقا در ابتدا از دیدن آن همه پول، ذوق‌زده شدند؛ ولی بعدا فهمیدند که بیشتر از ۱۰۰۰ دلار دستشان را نگرفته و نمی‌توانند هیچ خودرویی بخرند. چاره‌ای باقی نماند جز خرید موتورسیکلت!

آن‌ها سوار بر مرکب خود، به جاده زدند؛ آن هم در حالی که کلارکسون، مدتی درگیر یادگیری نحوه‌ی موتورسواری بود. مثل همیشه، این سه نفر در طول مسیر با اهدای هدایای دردسرساز، اسباب زحمت یکدیگر را فراهم می‌کردند. بساط چالش‌‌های مخاطره‌آمیز هم به راه بود. چالش نهایی، تغییر کاربری موتورسیکلت برای عبور از مسیر آبی بود.

۹- قسمت ویژه پاتاگونیا (Patagonia Special)

یکی از بهترین و در عین حال، جنجالی‌ترین قسمت های تاریخ تخت گاز، در پاتاگونیا رقم خورد. قرار بود جرمی، جیمز و ریچارد، یک سفر جاده‌ای پرهیجان را تجربه کنند؛ هر کدام پشت فرمان یک V8 کلاسیک برای رسیدن به جنوبی‌ترین شهر جهان!

اما این سفر، ناتمام باقی ماند؛ وقتی که جرمی کلارکسون خود را در منجلاب یک موضوع حساس تاریخی یافت: جنگ فالکلند!

هنگامی که عوامل برنامه، آتش خشم محلی‌ها را دیدند، فرار را بر قرار ترجیح دادند.

۸- قسمت ویژه خاورمیانه (Middle East Special)

سه مجری تخت گاز، این‌بار به یک پایگاه هوایی در عراق فرستاده شدند؛ هر یک سوار بر خودرویی سوپرکار! از همان ابتدا هم چالش‌های نظامی و صحرایی آن‌ها، آغاز شد.

هنگام گذر از کشورهای مختلف منطقه، جیمز می صدمه دید و ریچارد هموند درگیر بیماری شد. در همین گیر و دار، آن‌ها باید ماشین‌های خود را برای بیابان‌گردی تقویت می‌کردند و طوری دست به سر و روی خودرو می‌کشیدند که بتوانند به طور نامحسوس، از  مرز عبور کنند.

۷- سفر جاده‌ای استرالیا

در این قسمت، هر یک از رفقای تخت گاز سوار بر یک خودروی GT، عازم سفری ۴ روزه در سرزمین شمالی استرالیا شدند. ماموریت نهایی آن‌ها، استفاده از خودروهایشان برای هدایت و جمع کردن گله گاوها بود.

در این بین اما از انجام تست‌های سرعت، مسابقه درگ، لذت بردن از طبیعت بکر استرالیا و توقف عصرگاهی برای یک ماهیگیری دورهمی نیز غافل نشدند.

این قسمت با حضور یک مهمان ویژه، گرم‌تر هم شد: کیفر ساترلند، بازیگر سریال ۲۴!

۶- قسمت نجات هموند در کوه‌های کانادا

دیدن ریچارد هموند رها شده در نوک یک قله برقی و تجربه کردن هیجان مسابقه و عملیات نجات در یک ایپزود، باید هم معرف یکی از بهترین قسمت های تخت گاز باشد. هنگامی که هموند نگون‌بخت به سبک «بِر گریلز» برای زنده ماندن تقلا می‌کرد، دو رفیق ناشفیق او سوار بر وانت‌های عضلانی، در حال بهانه‌جویی و شرط‌بندی بر سر نجات دادن یا نجات ندادن او بودند.

همزمان با تماشای طبیعت خشن کوهستان‌های کانادا، چشم بینندگان برنامه به دیدن مهمان هالیوودی این قسمت، جیلین اندرسون نیز روشن شد.

۵- قسمت ویژه قطب (Polar Special)

مسابقه در قطب شمال، یکی از خاص‌ترین قسمت‌های تخت گاز را رقم زد. از جذابه‌های این ایپزود، باید به رقابت سگ‌های سورتمه‌ران با یک وانت مدرن اشاره کنیم؛ دو شیوه کاملا متفاوت برای ماجراجویی در جاده‌های قطبی!

در حالی که هموند بیچاره از شرایط سخت سورتمه‌رانی می‌گفت؛ می و کلارکسون جای گرم و نرمی درون وانت داشتند.

۴- قسمت ویژه بولیوی (Bolivia Special)

سه مجری تخت گاز در این قسمت خنده‌دار، خودروهایشان را سوار بر یک قایق روی رودخانه آمازون یافتند. پیاده کردن خودروها از قایق، خودش داستانی بود و به تماشای یک فیلم کمدی، می‌ارزید. به هر حال پس از انجام این کار مشقت‌بار،  آن‌ها باید به هر روشی که بود، راه خود را از میان درختان و بوته‌ها باز می‌کردند.

با عبور از این مسیر جنگلی، سرانجام جاده اصلی نمایان شد؛ جاده‌ای که به یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای دنیا ختم می‌شد. به لطف خودروهای ۴×۴ و جان سخت، جرمی کلارکسون و رفقا از مهلکه جان سالم به در بردند؛ اما در آخرین لحظات، کام یکی از آن‌ها تلخ شد!

۳- قسمت ویژه بوتسوانا (Botswana Special)

این قسمت هم صحنه خنده‌دار، کم نداشت. به هر یک از سه مجری برنامه گفته شد که با بودجه ۱۵۰۰ پوندی، بهترین ماشین ممکن برای سفر پیش رو را تهیه کنند. ماموریت آن‌ها، زدن به جاده‌های بوتسوانا با هر خودرویی، به جز ۴×۴ بود تا به بینندگان ثابت کنند که سفر جاده‌ای، آن‌قدرها هم سخت نیست!

یکی از سکانس‌های به یادماندنی این اپیزود، عبور اکیپ سه نفره تخت گاز از شوره‌زار ماکه‌دیگادی، با پیشواز معاون رئیس جمهور بوتسوانا بود.

اپیزود بوتسوانا، جایی ویژه‌ای هم در قلب طرفداران Oliver دارد؛ خودروی معصوم و پرطاقت ریچارد هموند!

۲- قسمت ویژه برمه (Burma Special)

جرمی، جیمز و ریچارد در میانمار، ماموریت یافتند که با کامیون عازم سفر شوند. در طول مسیر، به نظامی‌های درگیر در جنگ داخلی هم برخوردند و حتی با آن‌ها جشن گرفتند.

مطابق یکی از سنت‌های تخت گاز، بینندگان از فوران نبوغ و نوآوری این سه نفر در تغییر ظاهر ماشین‌های خود نیز حظ کردند!

اما وقتی که آن‌ها سرخوش از رسیدن به مقصد بودند، یک وظیفه سخت در پیش روی خود دیدند؛ احداث پل روی رودخانه کوای!

۱- قسمت ویژه آفریقا (Africa Special)

با اختلاف زیاد، بهترین ماجراجویی تخت گاز را در این قسمت شاهد بودیم؛ وقتی که سه یار همیشگی، در جستجوی سرمنشاء رود نیل به قلب آفریقا زدند؛ آن هم در هیبت کاوشگران بریتانیایی عصر ویکتوریا!

در این مسیر طولانی که با گذر از جنگل‌ها و جاده‌های اوگاندا، روآندا، تانزانیا و حتی دریاچه ویکتوریا همراه بود؛ آن‌ها با اعمال تغییراتی، ماشین‌های خود را به مکان زندگی هم تبدیل کردند. در نزدیکی مقصد، رقابت بین جرمی، جیمز و ریچارد داغ شد و این سه نفر از خودروها بیرون پریدند تا با پای پیاده، به دنبال منبع رود نیل بگردند.