دیجیزا/ مهندسان دانشگاه کالیفرنیا ربات جدیدی به نام «Squidbot» طراحی کرده‌اند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به «ماهی مرکب» دارد. قرار است Squidbot همانند یک ماهی واقعی در اعماق دریاها حرکت کند و از ماهی‌ها و مرجان‌ها تصویربرداری کند.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه ربات جدید که آن را از سایر ربات‌های مخصوص اکتشافات زیر آب تفکیک می‌‌کند، بدن نرم و سرعت حرکت بالای آن است.

شباهت Squidbot به ماهی مرکب و بدن نرمی که دارد، باعث می‌شود بتواند از سایر ماهی‌ها و مرجان‌های دریایی به راحتی تصویربرداری کند و با برخورد به سایر موجودات دریایی، صدمه‌ای به آنها وارد نکند.

منبع تغذیه ربات جدید در قسمت داخلی بدنش جای داده شده است و همان‌طور که گفته شد Squidbot  با کمک دوربینی که به همراه دارد امکان تصویربرداری از اعماق دریاها را میسر می‌کند. دوربینی که ربات با کمک آن می‌تواند اکتشافات خود را مستند کند در برابر نفوذ آب مقاوم است.

یکی از ویژگی‌های اصلی ربات جدید، سرعت شنای بالای آن است. محققان اعلام کرده‌اند که Squidbot نخستین ربات با بدن نرم است که با فشردن آب به عقب می‌تواند با چنین سرعتی حرکت کند.

جنس بدن ربات از مواد نرمی همچون پلیمر اکریلیک است. هرچند در برخی از قسمت‌ها، به ناچار از قطعاتی سخت نیز استفاده شده است. طراحی ربات‌های مخصوص اکتشاف در زیر آب، کار ساده‌ای نیست و چالش‌های خاص خودش را دارد.

Squidbot درمقایسه با سایر ربات‌هایی مخصوص زیر آب، از بدن نرمی بهره می‌برد، قدرت مانور حرکتی خوبی دارد و می‌تواند با سرعت بالایی حرکت کند. سرعت حرکت ربات در زیر آب ۱۸ تا ۳۲ سانتی متر در ثانیه است. در نتیجه به سختی می‌تواند ۸۰۰ متر را در عرض یک ساعت طی کند.

شاید این سرعت کند به نظر برسد ولی برای رباتی در ابعاد Squidbot و در زیر آب مطلوب است. باید ببینیم ربات سریع و چابک چه دستاوردهایی برای محققان از اعماق دریاها جمع آوری خواهد کرد.