دیجیزا/ ظاهرا اوبر برنامه‌هایی جدی برای اجرای قانون استفاده از ماسک دارد و مسافران را هرچه بیشتر به این کار تشویق می‌کند.
 
اوبر از ماه مه سال جاری، سیاست‌های مرتبط با پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند. آن‌ها ابتدا از راننده‌ها خواستند که پیش از انتخاب و سوار کردن مسافر، با ارسال یک عکس سلفی استفاده از ماسک را اعلام کنند. ظاهرا به‌زودی این برنامه برای برخی از مسافران هم اجرا می‌شود و آن‌ها هم مجبور به ارسال عکس سلفی با ماسک خواهند شد. آن‌ها پیش از ارسال عکس، امکان درخواست راننده را ندارند.

اعلامیه‌‌ی جدید اوبر مشخص می‌کند که کدام دسته از مسافران احتمالا ملزم به ارسال عکس سلفی با ماسک خواهند شد. مسافرانی که قبلا در گزارش راننده‌ها، عدم استفاده از ماسک برای آن‌ها گزارش شده باشد، در درخواست‌های بعدی مجبور به ارسال عکس سلفی می‌شوند. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که الزام اوبر اکنون بیش از همیشه سلامت راننده‌ها را هدف قرار داده است.

برنامه‌ی الزام به ارسال عکس سلفی تا پایان ماه جاری در مناطق ایالات متحده و کانادا اجرا خواهد شد. پس از مدتی قوانین در مناطق آمریکای لاتین و کشورهای دیگر هم اجرا می‌شوند.

استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و وسایل نقلیه از مدت‌ها پیش در اکثر مناطق جهان اجباری شده است. در ایالات متحده هم سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، استفاده از ماسک را به‌عنوان راهکاری کارساز در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشنهاد می‌دهد؛ اما ظاهرا پیاده‌سازی پیشنهاد و الزام در مکان‌های عمومی و خصوصی آن کشور آن‌چنان آسان نبوده است. همان‌طور که گفته شد، اوبر و لیفت از مدت‌ها پیش الزام استفاده از ماسک را برای راننده‌ها اجرا کرده‌اند. قوانین و اطلاعیه‌های جدید نشان می‌دهد که شرکت‌ها به‌دنبال گسترش اجرای قوانین و پوشش دادن مسافران هم هستند. اکنون لایه‌ی جدیدی به قوانین اجرایی اوبر اضافه می‌شود که مسافرهای ناقض قوانین را هم هدف قرار می‌دهد.

اگر یک مسافر ملزم به ارسال عکس سلفی شود، تا سفر بعدی که گزارش تخلف او توسط راننده ثبت نشده باشد، دیگر الزامی به ارسال عکس سلفی ندارد. سیستم تشخیص ماسک در عکس‌های سلفی هم از فناوری شناسایی اجسام در تشخیص استفاده یا عدم استفاده از ماسک بهره می‌برد.

پیاده‌سازی سیستم تشخیص ماسک در اپلیکیشن اوبر نکته‌های ریز فناوری دارد. مهندسان باید الگوریتمی را پیاده‌سازی می‌کردند که مثلا پوشاندن دهان با دست را از ماسک تشخیص دهد. به‌علاوه، در مواقعی که یک کاربر برای دوست یا اعضای خانواده‌ی خود سفارش تاکسی می‌دهد، مسافر نهایی باید عکس سلفی را ارائه کند. پیاده‌سازی سیستم تشخیص ماسک برای راننده‌ها در ماه مه آسان‌‌تر بود. چون راننده‌های اوبر به‌طور پیش‌فرض، بخشی در اپلیکیشن دارند که در دوره‌های زمانی گوناگون، برای تأیید هویت از عکس سلفی استفاده می‌کند. با پیاده‌سازی سیستم جدید آن‌ها برخی اوقات مجبور به ارسال هر دو نوع سلفی با ماسک و بدون ماسک خواهند بود.

اوبر در هر دو سمت راننده و مسافر، قوانین سخت‌گیرانه‌ای اجرا می‌کند تا درصورت نقض اصول اولیه به‌صورت متناوب، حساب کاربری آن‌ها غیرفعال شود. البته هنوز جزئیاتی از روند بررسی نقض قوانین و غیرفعال کردن حساب کاربران منتشر نشده است. اوبر در ادامه‌ی اعلامیه‌ی جدید خود گفت که تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزاتی همچون ماسک، دستکش، ضدعفونی‌کننده‌ی دست و اسپری‌های مخصوص سطوح برای راننده‌ها هزینه کرده‌اند. این تجهیزات تاکنون به بیش از ۷۵۰ هزار راننده و مأمور تحویل در ایالات متحده و کانادا تحویل داده شده‌اند.